Kopi N*j*s Gajah Paling Mahal Dunia RM200 Secawan

Kopi kini sudah menjadi 1 trendy !! Kalau dulu-dulu, hanya warga tua yang gemar meminum kopi tapi sekarang ianya sudah berubah. Dengan kehadiran kedai kopi yang hipster & modern, kopi kini menjadi pilihan kepada golongan muda even yang umur belasan tahun pun dah minat minum kopi.

Pernah dengar tak kopi ‘Black Ivory’? Jika anda nak tahu, kopi tersebut dinobat paling mahal didunia. Tapi lepas anda tahu ianya diproses menggunakan tah! gajah, sanggup ke anda nak minum?

Kopi ‘Black Ivory’ ini terhasil daripada hasil pencernaan najis binatang yang terkenal di Thailand iaitu gajah. Ia mula diperkenalkan oleh Anantara, sebuah hotel di Thailand.

Disebabkan penghasilan pemprosesannya yang rumit membuatkan ia antara kopi yang dijual pada harga tinggi kira-kira AS $1,100 (RM4,840) untuk setiap kilogram. Untuk secawan kopi tersebut pula berharga AS $50 (RM220).

Kajian yang dilakukan mendapati enzim yang dihasilkan oleh tah! gajah mengandungi protein sekaligus menjadikan ianya biji kopi paling berkualiti dan disebabkan itu harganya sangat mahal.

Untuk memproses biji kopi tersebut, gajah-gajah perlu diberi makan 33 kilogram biji kopi untuk menghasilkan sekilo serbuk kopi.

Kopi T*hi Gajah Paling Mahal Dunia RM200 Secawan

Naj!s atau tah!nya akan segera dikutip dan kopi di dalam tahi gajah tadi akan segera dibersihkan sebelum diproses menjadi serbuk kopi.

9 Jenis Kopi Pelik Yang Korang Tak Pernah Lagi Minum

Selalunya kita akan minum kopi either dengan gula atau susu atau mungkin tambahan coklat atau hanya sekadar kopi semata-mata. Ini saya mahu kongsikan 9 jenis kopi yang cukup lain dan pelik !! Honestly saya rasa korang tak pernah minum pun kopi sepelik macam nih.

1. Avolatte

Kopi T*hi Gajah Paling Mahal Dunia RM200 Secawan

 

Obsesi makanan hipster terkini adalah “avolatte,” sejenis latte (yang merupakan istilah mewah untuk kopi dicampur dengan susu) yang diminum bukan dari cawan/gelas tapi dari kulit avocado. Ianya telah dicipta di Truman Cafe di Melbourne, idea itu tersebar melalui internet dan di seluruh dunia kerana keunikkannya.

Nampaknya cara yang mesra alam untuk menambah sedikit rasa avocado kepada minuman, tetapi tidak semua orang menyukai idea itu. Apa pendapat korang ?

2. Kopi takde warna (colourless)

Kopi T*hi Gajah Paling Mahal Dunia RM200 Secawan

 

Ramai orang menahan diri daripada meminum terlalu banyak kopi kerana ia boleh memberi kesan kepada warga gigi mereka. Nah, terima kasih kepada kopi tak berwarna yang pertama di dunia, anda tidak perlu bimbang tentang gigi berwarna lagi.

David dan Adam Nagy, adik beradik dari Slovakia yang suka kopi yang kuat dan risau akan gigi mereka memutuskan untuk mencipta kopi yang tidak memberi kesan kepada warga gigi. Dipanggil sebagai CLR CFF, minuman inovatif mereka sememangnya kopi yang sedap cumanya ianya colourless.

Nampak seperti gimik, tetapi adik beradik Nagy mendakwa bahawa CLR CFF dibuat dari kacang kopi Arabica berkualiti tinggi dan air tulen, tanpa bahan pengawet, rasa buatan, pemanis, atau gula ditambah. Mereka mengambil masa selama tiga bulan untuk menghasilkan kopi yang tidak berwarna dan masih mengekalkan rasa seperti mana seharusnya rasa kopi.

Menurut mereka, CLR CFF dicipta melalui “pemprosesan fizikal” yang melibatkan “kaedah yang tidak pernah digunakan sebelumnya,” dan bahawa jumlah tambahan kafein ditambah selepas proses brewing.

3. Kopi Arang

Kopi T*hi Gajah Paling Mahal Dunia RM200 Secawan

 

Arang yang diaktifkan terdapat dalam segala-galanya pada masa kini, dari ubat gigi ke ais krim dan sekarang anda boleh mecuba kopi arang jugak. Ya, latte arang adalah sesuatu yang sedang popular di Instagram (mungkin kerana warna abu asap yg menakjubkan menjadikan ianya superb di media sosial).

Minuman ini apa yang mengejutkan tidak dibuat dengan kopi. Sebaliknya, putar arang dicampur dengan susu berkrim untuk membuat adunan berlemak yang sedap untuk diminum.

4. Kopi terbakar

Kopi T*hi Gajah Paling Mahal Dunia RM200 Secawan

 

Jika anda sedang mencari cara yang menarik untuk menikmati secawan kopi, cubalah masukkan arang batu panas ke dalamnya. Gimmik ini berkesan untuk pemilik kedai kopi di Indonesia yang sejak dahulu lagi menjadi terkenal dengan kopi arang yang mendesis.

Yogyakarta mungkin satu-satunya tempat di dunia di mana anda boleh minum kopi anda dengan sekeping arang merah panas. Ia dipanggil “Kopi Joss,” dan ia dicipta pada tahun 1960-an oleh pemilik kedai kopi yang hanya dikenali sebagai Mr Man, untuk menenangkan perutnya yang meragam.

Pengusaha gerai semasa, Alex, mengatakan bahawa Encik Man (yang telah meninggal dunia) sedang membuat kopi ketika dia mengalami masalah epifani. Dia mengambil arang batu yang terbakar yang digunakannya untuk merebus air dan meletakkan potongan itu kedalam secawan kopi. Ianya berkesan, dan dia mula menjualnya kepada pelanggan yang berani.

Tidak seperti kopi arang di atas, kopi ini mempunyai kafein.

5. Kopi panas kuat didunia

Kopi T*hi Gajah Paling Mahal Dunia RM200 Secawan

 

Sesetengah orang tidak boleh bangun tanpa secawan kopi. Sekiranya anda tidak dapat mendapatkan kafein yang mencukupi, anda mungkin mahu pergi ke The Viscous Cafe di Australia, di mana anda boleh menjumpai salah kopi terkuat di dunia. Satu cawan minuman ini bersamaan dengan 80 cawan biasa kopi. Setiap hidangan mengandungi 5 gram kafein dan hanya tiga cawan dari Viscous akan meletakkan anda dalam bahaya.

6. Kopi tanpa kafein

Kopi T*hi Gajah Paling Mahal Dunia RM200 Secawan

 

Anda risau kalau minum kopi dengan kandungan kafein yang tinggi ? Tak perlu risau kalau anda tinggal kat New York kerana kat sana cafe yang menghidangkan kopi tanpa kafein tubuh seperti cendawan selepas hujan.

Kempen yang dimulakan oleh gagasan syarikat Swiss Water Decaf yang berpusat di Kanada, bertujuan untuk mendorong orang rami “menemui seni kopi tanpa kafein.”

7. Black Insomnia Coffee

Kopi T*hi Gajah Paling Mahal Dunia RM200 Secawan

 

Ini mungkin hadiah yang sempurna untuk pencinta kopi atau orang yang tidak suka tidur.

Majlis Maklumat Makanan Antarabangsa mengesyorkan pengambilan kafein harian sebanyak 300 mg, manakala FDA mengesyorkan 400 mg. Tetapi hanya satu cawan 12 ounce Black Insomnia brew mengandungi 702 mg kafein, yang tidak hanya akan membuatkan anda terjaga, bahkan mungkin menyebabkan masalah kesihatan.

Black Insomnia Coffee diasaskan pada tahun 2016 oleh Sean Kristafor, yang ingin mencipta kopi terkuat di dunia. Kandungan rahsia Black Insomnia yang tinggi adalah seperti kacang yang dipanggang, tetapi Kristafor tidak berminat untuk mendedahkan proses itu, dia hanya mengatakan bahawa mereka boleh membuatnya lebih kuat, dan terpaksa mengurangkannya sedikit untuk versi komersial, jadi selamat untuk diminum.

Black Insomnia pada mulanya hanya terdapat di kafe di Cape Town, Afrika Selatan. Ia begitu berjaya di sana, hanya dalam tempoh beberapa bulan dilancarkan pada musim panas 2016, ia telah berkembang ke 22 negara di seluruh dunia. Syarikat itu mendakwa ia menjual hampir enam tan kopi setiap bulan dan hampir tidak memenuhi permintaan.

8. Kopi Meringue

Kopi T*hi Gajah Paling Mahal Dunia RM200 Secawan

 

Take Out Drawing Cafe di Seoul telah mula menghidangkan kopi yang di topup dengan segunung meringue. Meringue ini tidak cari, jadi pelanggan boleh memecahkan dan mencelupkannya ke dalam kopi untuk merasai kelazatan telur putih. Tidak mengejutkan, kopi ini cukup popular di Instagram kat Seoul.

9. Espresso Tonics

Kopi T*hi Gajah Paling Mahal Dunia RM200 Secawan

 

Pernah minum kopi yang dicampurkan dengan air soda ? Kalau tak pernah cubalah sebab ianya amat popular di luar negara. Hanya kat Malaysia sahaja tak pernah ada lagi cafe yang menjual kopi macam nih.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DD

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: theklasik

Be the first to comment

Leave a Reply