Tidak Sampai Sehari di Wad Kec3masan, Doktor Beritahu Apa Yang Terjadi Dan Ini Keadaan Terkini Syukor Khamis

‘Budak kerbau’, Mohd Syukur Khamis, 14, dikejarkan ke Wad Kec3masan Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu kira-kira 9 malam ini selepas terj4tuh ketika bermain dengan kerbaunya, petang tadi.

Kenali Syukor Khamis, ‘Mowgli Malaysia’ Yang Terkenal Lepas Gambar Viral Dengan Kerbau Menangi Anugerah Antarabangsa

Mohd Syukur yang juga dikenali ‘Mowgli Malaysia’ dikatakan terj4tuh ketika melompat dari belakang seekor kerbau untuk ke seekor kerbau lagi.

Kenali Syukor Khamis, ‘Mowgli Malaysia’ Yang Terkenal Lepas Gambar Viral Dengan Kerbau Menangi Anugerah Antarabangsa

Sumber berkata, akibat insid3n kira-kira 7 petang itu, Mohd Syukur termuntah sebanyak tiga kali sebelum dikejarkan ke HSNZ.

“ Ketika ini dia sedang menjalani pemeriksaan bagi mengesan sebarang kec3deraan yang berlaku,” katanya kepada Harian Metro, malam tadi.

Rasa berdengung, lepas tu ‘blackout’

“ Rasa berdengung, lepas tu ‘blackout’ (p3ngsan)… tahu-tahu saja dah ada atas kereta,” kata ‘budak kerbau’ Mohd Syukur Khamis.

Remaja berusia 14 tahun itu berkata demikian ketika menceritakan kem4langan yang dialaminya akibat terjatuh ketika bermain dengan melompat dari belakang seekor kerbau untuk ke kerbau lain, kira-kira jam 8 pagi semalam.

Kenali Syukor Khamis, ‘Mowgli Malaysia’ Yang Terkenal Lepas Gambar Viral Dengan Kerbau Menangi Anugerah Antarabangsa

Akibat insid3n itu, Mohd Syukur terpaksa bermalam di wad biasa di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini jam 11.30 malam bagi membolehkan doktor memantau keadaan kesihatannya.

Menceritakan semula kejadian itu, Mohd Syukur yang sering digelar ‘Mowgli Malaysia’ berkata, dia terjatuh kerana tersalah langkah ketika melompat.

“ Belakang kerbau itu licin menyebabkan saya salah langkah dan tak sempat berpaut. Selepas kejadian saya rasa pening dan muntah beberapa kali semalam.

Kenali Syukor Khamis, ‘Mowgli Malaysia’ Yang Terkenal Lepas Gambar Viral Dengan Kerbau Menangi Anugerah Antarabangsa

“ Tapi hari ini dah rasa okay, doktor pun beritahu petang nanti boleh keluar (wad),” katanya ketika ditemui di wad biasa HSNZ, hari ini.

Kejadian berkenaan berlaku kira-kira 8 pagi ketika Mohd Syukur bersama beberapa sepupunya bermain di kandang haiwan berkenaan.

Mohd Syukur sebelum itu menjalani sesi fotografi bersama beberapa jurufoto termasuk dari Pulau Pinang.

“ Saya tak serik untuk melompat lagi lepas ini, tapi akan lebih berhati-hati,” kata Mohd Syukur.

Sementara itu, Pengarah HSNZ, Dr Nor Azimi Yunus berkata, keadaan Mohd Syukur stabil dan tidak membimbangkan.

“ Hasil CT Scan (pengimbasan tomografi berkomputer), kita dapati tiada gegaran yang menyebabkan pendarahan dalam otak.

“ Kita lakukan CT Scan kerana bimbang selepas Syukur dikatakan muntah sebanyak empat kali, tapi Alhamdulillah, tiada apa-apa dan dia boleh keluar wad petang ini,” katanya.

Ini keadaan terkini ‘budak kerbau’

Dalam perkembangan terkini, Mohd Syukur Khamis, 14, dilaporkan dalam keadaan stabil dan dijangka keluar hospital, hari ini.

Abang kanak-kanak yang popular dengan gelaran ‘Mowgli Malaysia’ itu, Mohd Alias, 29, berkata, dia dan keluarga bersyukur apabila adiknya tidak mengalami sebarang keced3raan serius dan kini dilaporkan dalam keadaan stabil.

“ Alhamdulillah, syukur dalam keadaan stabil dan imbasan pada kepala juga tidak menunjukkan keced3raan pada bahagian berkenaan,” katanya ketika ditemui di perkarangan Wad Kecemasan Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu, tengah malam ini.

Menurutnya, tidak dinafikan inslden yang menimpa adiknya itu menimbulkan panik dalam kalangan netizen.

“ Bukan sahaja netizen, kami ahli keluarga pun panik dengan kejadian itu yang pertama kali dialaminya sejak bermain dengan kerbau,” katanya.

Katanya, insid3n yang menimpa adiknya itu adalah perkara biasa dialami sebagai anak pengembala.

“ Kami adik-beradik semua pernah lalui keadaan ini dan saya sendiri pernah mengalami insid3n itu, tetapi bersyukur kerana tidak mengalami kec3deraan serius,” katanya.

Sementara itu, jurufoto, Abdullah Dean Mohd Zain, 44, atau lebih dikenali dengan panggilan Dallah Deen, berkata, kejadian berlaku kira-kira 8 pagi ketika dia bersama beberapa sepupunya bermain di kandang haiwan berkenaan.

“ Ketika kejadian, saya sedang bersembang dengan bapanya, Khamis sebelum terdengar mereka menjerit memberitahu Syukur jatuh,” katanya.

Dallah berkata, kejadian berlaku ketika Syukur bersama beberapa sepupunya bermain dengan melompat dari belakang seekor kerbau untuk ke seekor kerbau lain.

Menurutnya, sebelum kejadian dia bersama beberapa jurufoto luar, termasuk dari Pulau Pinang merakam aksi Syukur dengan haiwan ternakannya.

“ Kejadian itu berlaku selepas kami selesai merakam gambarnya, malah tidak ada siapa yang sempat merakam momen itu kerana ketika kejadian semua jurufoto sudah keluar daripada kandang (kerbau).

“ Malah, saya sendiri ketika itu sedang berehat di wakaf sambil berbual dengan bapanya, Khamis Jusoh,” katanya.

Sumber : hmetro via RimbaBara

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DD

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Be the first to comment

Leave a Reply