Bertuahnya mereka dapat jadi tetamu Allah… Ketahui 10 selebriti popular dapat tunai haji tahun ini

TAHUN 2019 merupakan tahun bermakna buat beberapa selebriti terkenal tanah air apabila mereka berpeluang menunaikan ibadah haji di Tanah Suci Makkah.

Peluang keemasan itu merupakan salah satu bentuk rezeki dan rahmat daripada Allah SWT yang tidak mungkin ditolak oleh mana-mana Muslim di dunia.

Bayangkan daripada jutaan umat Islam yang mengimpikan peluang tersebut, mereka merupakan antara insan-insan terpilih untuk menjadi tetamu Allah.

Jom kita semak 10 selebriti popular tanah air yang berkesempatan menunaikan ibadah haji pada tahun ini.

1. Neelofa

 

PENGACARA Neelofa menunaikan rukun Islam kelima buat kali kedua disertai dua orang adik lelaki dan ibunya. Walaupun terdapat sedikit isu berkaitan visa, namun perkara itu dapat diselesaikan dan rombongan mereka bertolak ke Makkah pada Rabu.

Kali pertama Neelofa menunaikan haji adalah pada 2016.

2. Erra Fazira

 

Pelakon Erra Fazira buat pertama kalinya mengerjakan haji pada tahun ini dan dia berangkat bersendirian tanpa ditemani mahram. Menurut Erra, setelah lima tahun menyimpan hasrat, tahun ini merupakan tahun terbaik untuk dia mengerjakan ibadah tersebut.

Dia turut menghadiri kelas agama sebagai persediaan. Bekas ratu cantik Malaysia ini bertolak ke Makkah pada Isnin lalu dan akan berada di sana selama dua minggu.

3. Datin Seri Umie Aida

 

Pelakon Umie Aida bersyukur doanya ketika menunaikan umrah pada Januari lalu supaya dibukakan jalan untuk mengerjakan rukun Islam kelima dimakbul Allah SWT.

Umie berangkat ke Tanah Suci Makkah ditemani suaminya iaitu Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan pada Ahad lalu. Ini kali pertama Umie menunaikan ibadat haji.

4. Datin Seri Nur Shahida Mohd Rashid

 

Isteri kepada usahawan kosmetik, Datuk Seri Aliff Syukri ini mengerjakan ibadah haji buat kali kedua. Dia menunaikan ibadah tersebut bersama beberapa orang ahli keluarga tanpa ditemani suami.

Meskipun sedang sarat mengandung, Shahida berkata dia teruja untuk menjejakkan kaki ke tanah suci dan berterima kasih kepada suaminya yang memberikan keizinan.

Shahida berlepas ke Makkah pada Selasa lalu.

5. Ashraf Muslim

 

Ashraf menunaikan ibadah haji sendirian dan berangkat ke Makkah pada Jumaat lalu. Menerusi muat naik di Instagram, pelakon drama Dia Menantu Rahsia ini turut meninggalkan pesanan kepada kedua-dua isterinya iaitu Dayana dan Sakinah supaya jangan bersedih atau bimbang dengan pemergiannya ke tanah suci.

6.Wany Hasrita

 

Pada usia 27 tahun, penyanyi Wany Hasrita tidak menyangka diberikan peluang menunaikan haji pada tahun ini setelah menerima jemputan istimewa daripada kedutaan Arab Saudi.

Bagaimanapun dia berasa sedih apabila hasrat untuk membawa ibunya iaitu Norita Jaafar tidak kesampaian.

7. Amira Othman

 

Penyanyi, Amira Othman berangkat ke Tanah Suci Makkah untuk menunaikan ibadah haji bersama Wany Hasrita pada Rabu.

Menerusi muat naik di Instagram, dia mengambil kesempatan memohon maaf kepada semua yang mengenali dirinya dan memberitahu peluang ini merupakan aturan Allah yang sungguh tidak diduga.

8. PU Riz

 

Pendakwah muda dan pelakon, Muhammad Haris Ismail atau PU Riz bersyukur kerana hasratnya untuk menunaikan ibadah haji menjadi kenyataan. Ia bagaikan satu mimpi kerana proses permohonan agak rumit dan mengambil masa yang lama.

Dia sudah mengerjakan ibadah Umrah sebanyak enam kali dan peluang menunaikan haji kali ini lebih mengujakan.

9. Aris Ariwatan

 

Penyanyi Aris Ariwatan menunaikan ibadat haji bersama isteri, Maria M Nur pada tahun ini. Dia turut mengharapkan doa dari peminatnya supaya perjalanan ibadahnya dipermudahkan dan berjalan lancar.

Sepatutnya dia perlu menunggu giliran pada tahun 2021, namun rezekinya tiba lebih awal.

10. Shamsul Ghau Ghau

 

Pelawak yang juga penceramah motivasi, Shamsul Azahar Aliddin atau Shamsul Ghau Ghau berangkat menunaikan ibadah haji buat kali kedua.

Selain beribadah Shamsul turut menguruskan 29 jemaah lain bersama agensi pelancongan, As Saffwa Travel. Kali pertama Shamsul Ghau Ghau menunaikan ibadah haji adalah pada 2012.

sumber: mstar via diarivvip

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Be the first to comment

Leave a Reply