“Siapa kita untuk me NER4KA kan orang lain.” Tauke Jambu kesaI dengan sikap netizen

Ekoran daripada isu kontr0versi rumahtangga Da’i Farhan yang sedang tular diperkatakan di media sosial, ramai dalam kalangan netizen mahupun selebriti yang turut mengambil tahu dalam masa yang sama mula mempersoalkan tindakan yang dilakukan oleh Farhan.

Melihat keadaan ini, pelawak dan pelakon Tauke Jambu terpanggil untuk memberi nasihat kepada segelintir netizen yang mudah menj4tuhkan hukvman terhadap seseorang. Menurutnya, kita sebagai manusia tidak layak untuk menilai baik buruk seseorang itu apatah lagi isu tersebut tidak ada kena mengena langsung dengan orang lain.

Salam ukhwah sahabat2 yg dimuliakan.. sekadar berkongsi… siapa kita untuk menilai seseorang? siapa kita untuk me NER4KA kan orang lain? siapa kita untuk membezakan sempurna/tidak seseorang?? Allah maha adil.. dia sendiri tidak pernah membeza2kan hamb4nya.. yg mengeluarkan idea sebegini adalah pengh4sut.. (pemilik sifat mengh4sut itu ibIis) adakah kita ibIis??

Tanpa sedar kita telah membuat orang lain terasa hati, tanpa sedar kita mengh4sut org lain memb3nci orang lain..setiap saat mereka yg di cemvh itu terasa hati dek kes4n gambar dan kata2 kita.. setiap saat d0sa di catit.. jod0h itu rezeki bukan d0sa.. sekiranya dia bersaIah sekalipun… pandanglah ilmu yg pernah di cur4hkan.. inilah fitn4h2 akhir zaman..

Kita tidak ada apa yg perlu dibanggakan kita hanya punya nama sahaja selebihnya milik Allah SWT .. sekadar kongsi pendapat wallahualam

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

salam ukhwah sahabat2 yg dimuliakan.. sekadar berkongsi… siapa kita untuk menilai seseorang? siapa kita untuk me NERAKA kan orang lain? siapa kita untuk membezakan sempurna/tidak seseorang?? Allah maha adil.. dia sendiri tidak pernah membeza2kan hambanya.. yg mengeluarkan idea sebegini adalah penghasut.. (pemilik sifat menghasut itu iblis) adakah kita iblis?? tanpa sedar kita telah membuat orang lain terasa hati,tanpa sedar kita menghasut org lain membenci orang lain..setiap saat mereka yg di cemuh itu terasa hati dek kesan gambar dan kata2 kita.. setiao saat dosa di catit.. jodoh itu rezeki bukan dosa.. sekiranya dia bersalah sekalipun… pandanglah ilmu yg pernah di curahkan.. inilah fitnah2 akhir zaman.. kita tidak ada apa yg perlu dibanggakan kita hanya punya nama sahaja selebihnya milik Allah SWT .. sekdar kongsi pendapat wallahualam @callmetaukejambu

A post shared by callmetaukejambu (@callmetaukejambu) on

Entri yang dimuat naik di laman instagramnya turut mendapat respon daripada Abam Bocey dan netizen yang bersetuju dengan pendapat Tauke.

Fitnah akhir zaman memang cukup besar

jangan sampai Allah tarik balik nikmat bahagia yang dia bagi disebabkan keksan kita cemug, membenci kisah rumahtangga orang lain

Selain Tauke, Pencetus Ummah Syed turut memberi pendapat tentang sikap netizen yang dianggap semakin menjadi-jadi. PU Syed meminta agar netizen berhenti menjadi batu api dan biarkan mereka yang terlibat menyelesaikan masaIah ini dengan aman.

Alangkah seronok kita menambah perisa dlm kisah rumah tangga orang.

Perkara boleh diselesaikan dgn jalan damai, namun asbab h4sutan ianya akan menjadi lebih burvk dan p4rah.

Kena beza isu peribadi yg tak perlu dibahas secara terbuka dgn isu yg memang selalu dianggap normal oleh manusia.

Ambe doakan segalanya dapat selesai dgn baik dan kembali aman.

Cukup²lah wahai netizen jadi batu api, kelak akan kena pada batang hidung sendiri, baru kalian rasa

PU Syed

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DD

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: Instagram taukejambu

Be the first to comment

Leave a Reply