Tinjauan Indeks Kesopanan Pengguna Atas Talian, Malaysia Lebih Kurang Ajar Berbanding Tahun Sebelumnya

Hari ini Microsoft telah berkongsi pen3muan mereka berhubvng tinjauan ‘Indeks Kesopanan Digital (Digital Civility Index)’. 25 negara telah dijalankan dengan tinjauan ini dan Malaysia adalah salah satu daripanya. Ber1ta baik untuk tanah air kita, Malaysia kerana kita kini di tangga ke-4 dari segi kesopanan. Ber1ta burvknya pula ialah warganet Malaysia adalah lebih kur4ng aj4r berbandding tahun 2018. Indeks kesopanan Malaysia kini ialah 59 peratus markah, satu mata lebih buruk berbanding 58 peratus markah tahun lalu.

Malaysia hanya berada di bel4kang UK, Belanda dan Jerman dari segi kesopanan di atas talian tetapi di hadapan Amerika Syarikat.  Lima negara dengan tahap kesopanan atas talian terbvruk pula ialah Afrika Selatan, Peru, Colombia, Rusia dan Vietnam.

Di Malaysia lima isu yang paling menimbulkan perb4lahan di atas talian ialah berkaitan agama, p0litik, orientasi s3ksval, kavm dan rupa b3ntuk fizikal.

Kajian ris1ko ini dikategorikan kepada 4 bahagian risiko tingkah laku seperti gangguan dalam tal1an, risiko mengg4nggu yang tidak diingini, risiko s3ksval dan risiko reputasi seperti doxxing (menyebarkan maklumat perib4di). Markah dikira berdasarkan respon dari 500 peserta dari setiap negara.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DD

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: Microsoft via Amanz Network

Be the first to comment

Leave a Reply