Wanita Ini kongsi Saat Ditegur Solat Tanpa Telekung Di Surau..Jawapan ‘pedas’ dari wanita ini buat ramai tercengang.

Sudah jadi kebiasaan kepada semua wanita untuk memakai telekung semasa menunaikan solat. Sama juga seperti pakaian lain, perubahan masa dan fesyen terkini membawa revolusi dalam pemilihan telekung dengan membawa kepelbagaian cita rasa kepada pemakainya.

Sudah ada pelbagai rekaan, warna dan jenis kain telekung. Malah para wanita boleh memilih mengikut jenis material sama ada sejuk, beralun mahupun ketebalan dan keselesaan semasa memakainya.

Namun baru-baru ini tular mengenai kisah seorang wanita yang ditegur kerana tidak memakai telekung. Menurut pemilik akaun Facebook Aj Joseph, beliau telah ditegur oleh seorang wanita semasa di surau. Berikut adalah perkongsiannya.

Wanita Ini kongsi Saat Ditegur Solat Tanpa Telekung Di Surau..Jawapan 'pedas' dari wanita ini buat ramai tercengang.

“Ke sekian kalinya ditegur kerana solat tanpa telekung di surau beberapa hari lepas.” Saya diam, dengar saja.

Sesudah yang menegur habis cakap, saya ucap terima kasih lalu berlalu pergi dengan anak-anak tapi ditahan pula.

Belum habis ya tegurannya..

Saya masih cuba berdiam diri tapi bila nada penegur makin tinggi, seolah-olah saya buat kesalahan besar, malah dia juga mengatakan solat saya tidak sah kerana pakai baju biasa, bukan telekung.

I had to say something.

“Puan, kenapa solat saya tak sah?”

“Awak tak pakai telekung. Pakai baju biasa je.”

“Telekung bukan hukum sah solat puan.”

“Ustaz kata pakaian terbaik solat ialah telekung.”

“Tak semestinya pakai telekung baru sah.”

“Tapi ustaz kata..”

Oh, this gonna be a loooong one. Need to cut it short. I had to go.

“Puan, terima kasih atas teguran. Saya faham concern puan. Mmm.. Antara hukum sah solat ialah menutup aurat, betul kan puan? Telekung ini labuh dan longgar, sebab itu ustaz kata ia pakaian terbaik untuk solat. Tapi bukan wajib pakai telekung baru sah solat.”

“Sekarang ni puan lihat pakaian saya cukup labuh atau tidak? Melekat di badan? Tudung saya menutup dada, depan belakang tidak singkat. Bahagian bawah dagu juga saya cover. Saya pakai handsocks dan stokin.”

“Pada pandangan puan, cara pemakaian saya ini tidak patuh dengan hukum aurat wanita ke?”

“Tapi aspek kebersihan belum tentu lepas. Mana tahu ada najis melekat tanpa sedar. Lagi pula tadi awak masuk je terus solat, tak ambil air semayang, tak pakai telekung, solat gitu je.”

“Puan, saya yakin pakaian saya bersih. Saya masih ada..”

“Macam mana awak boleh yakin sangat?! Kat Malaysia ni, tempat..”

I’m late. I’m late. I’m late.

“Puan.. Sebelum keluar rumah, saya sudah berwudhu. Saya drive ambil anak di tadika kemudian terus drive ke sini. Satu-satunya tempat yang saya ada turun dari kereta adalah kawasan depan tadika anak. Tiada najis di situ.”

“Berjalan dari parking sampai ke surau, tiada najis kelihatan. Saya tiada pergi ke tandas, dan kalau saya perlu pergi tandas, saya tahu cara jaga pakaian saya daripada dicemari najis.”

“Macam mana awak yakin sangat ni?!! Awak mualaf kan?!!”

Kenapa tengking-tengking ni..

“Puan, dalam Islam ini semuanya sudah dinyatakan dengan jelas. Memang saya bukan lahir Islam, memang saya tak pandai agama, banyak benda saya tak tahu, tapi hal aurat ini saya cuba jaga sebaiknya sebab bagi saya ini adalah yang paling senang di antara semua perintah Allah untuk dibuat, diubah, selepas saya peluk Islam.”

“Saya yakin pakaian saya bersih, saya yakin wudhu masih ada, saya yakin saya tutup aurat ikut guideline, saya yakin solat saya sah tanpa telekung. Saya amal konsep pakaian solat-ready puan. Lagipun telekung-telekung dalam surau ini banyak yang kotor terutama di bahagian keliling muka, penuh make-up. Kepam. Saya tak selesa pakai.”

“Saya faham keprihatinan puan. Terima kasih kerana tegur. Saya kena pergi dah ni. Asssala..”

“Ustaz kata kalau ragu-ragu, was-was, mesti..” Lambat dah ni.. ??

“Puan, ragu-ragu tak bertempat ini boleh jadi kita ni ada masalah dalaman yang kita tak sedar. Saya suggest puan pergi jumpa balik dengan ustaz tu atau rujuk kenyataan-kenyataan daripada mufti wilayah. Saya banyak rujuk penjelasan mufti. Assalamualaikum.”

Hampir cakap masalah mental sebab rimas juga bila kena tahan time kita tengah kejar masa settle-kan urusan, bawa 2 anak kecil lagi. Tapi fikir-fikir nanti jadi bi4dab pula. ?

Hmm..

Wanita Ini kongsi Saat Ditegur Solat Tanpa Telekung Di Surau..Jawapan 'pedas' dari wanita ini buat ramai tercengang.

“I’m not trying to say that I’m better than anyone.”

Dalam hidup ini, kita semua ada matlamat dan impian masing-masing.

Priority kita berbeza.

Bagi diri saya sendiri..

Saya fikir, apalah guna saya ni masuk Islam kalau tak nak ikut apa Islam ajar, tak nak jadi lebih baik..

Like I said, bagi saya, dalam banyak-banyak perkara yang saya perlu ubah supaya seiring dengan ajaran Islam, yang paling senang ialah aurat.

Saya ni dulu agak hardcore gamer juga. Main Gears of War tu mesti nak master skill itu ini, level up sampai max level. Score mesti nak setinggi-tinggi yang boleh. Lepas tu nak complete-kan semua mission, objective, task.. Aim for 100% completion.

Main console game, attitude begitu.

Peluk Islam, attitude acuh tak acuh pula.

(Ini saya cakap pasal diri sendiri bukan tuju kat semua gamers.)

I cannot say on behalf of all reverts.

But to me, my life as a revert is challenging.

Cerita pasal nenek masuk ward, worrying about her, wishing for her speedy recovery.. pun ada orang ‘tegur’.

Like kenapa la aku selalu jumpa orang yang jumud.

Kena jeling, kena tegur dengan nada sinis pasal solat tanpa telekung ni bukan perkara baru, selalu jadi tapi puan di atas ni yang paling agresif antara semua.

“Mungkin Allah bagi ujian banyak-banyak untuk fast track belajar banyak perkara.”

Mati itu pasti, bila-bila masa.

Saya tak marah atau terasa hati dengan puan itu. Niatnya baik. Plus, we came from different background and living with different circle hence the different perspective.

Sumber : Aj Joseph via siakapkeli

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DD

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Be the first to comment

Leave a Reply