1 Dunia Kagum! Remaja Islam 18 Tahun Di India Reka Satelit Paling Ringan Dunia Hanya 1.2 Kg…!

Remaja Islam 18 Tahun Di India Reka Satelit Paling Ringan Dunia Hanya 1.2 Kg. ما شاء الله | Seorang remaja Islam di India walau baru berusia 18 tahun telah gemp4rkan dunia apabila berjaya reka satelit seberat hanya 1.2kg sahaja dan ianya berjaya dilancarkan ke orbit. Allah Allah Allah. Baca selanjutnya. Tolong jangan abaikan artikel ni.

REMAJA ISLAM DI INDIA REKA SATELIT TERINGAN DUNIA

India melancarkan satelit ultra-ringan pada Khamis yang direka oleh seorang budak lelaki Tamil Muslim Rifath Sharukh yang berumur 18 tahun.

Satelit yang boleh digenggam dalam tangan, mendapat reputasi yang cemerlang untuk negara dalam teknologi reka bentuk miniatur.

Satelit berbentuk kiub dengan ukuran10 sentimeter (empat inci) itu diberi nama Kalamsat V2, beratnya hanya 1.2 kilogram, menurut pelajar dari kumpulan Space Kidz India yang mereka bentuk unit angkasa tersebut.

Pelancaran itu adalah satu kejayaan bagi Pertubuhan Penyelidikan Angkasa Lepas India (ISRO), yang memenangi perlumbaan Asia ke Marikh pada tahun 2014 apabila salah sebuah kapal angkasa lepas sampai ke Planet Marikh dengan menggunakan bajet yang rendah.

Kalamsat V2 dibina dengan kos sebanyak $ 16,900, kata Srimathy Kesan, CEO dan pengasas Space Kidz India.

Ia akan berfungsi sebagai satelit komunikasi untuk transmisi radio ham yang digunakan oleh amatur untuk aktiviti bukan komersial – tambahnya.

Satelit yang serupa tetapi lebih kecil dengan berat 64 gram direka oleh kumpulan yang sama pada 2017, telah dilancarkan oleh Agensi Pentadbiran Angkasa Lepas dan Aeronautik (NASA) di Amerika Syarikat, tetapi tidak dapat mencapai orbit.

Walau bagaimanapun, pelancaran pada Khamis adalah Microsat-R seberat 740 kilogram yang boleh menghantar gambar resolusi tinggi planet untuk tujuan taktik pertahanan.

India juga telah membina reputasi baik di seluruh sebagai pilihan untuk penerokaan ruang angkasa dengan kos rendah yang lebih rendah.

Jangan lupa untuk SHARE artikel ni supaya nama Islam lebih harum di seluruh dunia. InsyaAllah semoga sama-sama dapat pahala. Amin.

Sumber: Laicikang

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Be the first to comment

Leave a Reply