[VIDEO] ”Dia Tak Pernah Langsung Menangis Selepas Bertanding, Tapi Air Mata Dia Jatuh Di Akhir Perjuangannya” – Penyokong

Sebentar tadi, Dato’ Lee Chong Wei, nama yang tidak perlu diperkenalkan lagi kepada seluruh rakyat Malaysia mengumumkan persaraannya daripada arena badminton negara. Selepas lebih kurang 19 tahun beraksi, ternyata berita duka tersebut menyentuh emosi ramai.

Namun apa yang lebih menghibakan netizen, apabila melihat gvgurnya air mata seorang wira negara. Melalui sidang media khas bersama Menteri Belia dan Sukan, YB Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dan Presiden BAM, Dato’ Sri Norza Zakaria di Menara KBS, Chong Wei dilihat tidak dapat menahan air matanya daripada gugvr.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Rakan sekalian, Selamat Hari Raya dan Salam sejahtera. Saya ingin meminta maaf Sebab saya sudah tidak mampu lagi bermain badminton untuk negara dan anda semua. Doktor menasihatkan saya bahawa risiko kanser kembali agak tinggi sekiranya saya berlatih dengan intensiti seperti dulu. Ya, Tokyo 2020 tidak kesampaian. Tetapi, saya rasa saya akan meninggalkan arena Badminton tanpa kekesalan. Dari kecil, impian saya memang nak mewakili nkegara ini. Dan rasanya, saya dah berjaya. Perasaan berdiri di podium, melihat bendera dinaikkan dan mendengar lagu Negaraku sememangnya akan dirindui. Jangan risau sangat atas pengunduran Diri Saya Kerana kita mempunyai Barisan pelapis Yang kuat. Saya yakin dia orang boleh! Terima kasih kawan kawan. Minta maaf atas mana mana Yang tak sempurna dalAm karier sukan saya. Dah tiba masa untuk kuda tua ini berehat. Terima kasih. ****** 大家好,我是李宗伟,几经挣扎我最终选择了挂拍,为我近20年在马来西亚国家队的羽毛球职业生涯,画上句点。 很抱歉让球迷们失望了,如果情况允许,我也想第五次站在奥运的赛场上,实现奥运金牌梦,如果身体可以我也想承载着国人的寄望,披着国旗继续前进,如果可以… 但,人生没有如果。 放下球拍这不是容易的决定,心里头满满的不舍,但决定了就好了。感谢教练、队友、羽总全体员工、物理治疗师、所有喜欢我的爱我的支持我的、看过我打球的、曾给我留言的朋友,谢谢你们,这一路上因为有你们,我才能是我。 很多朋友问我之后什么打算?除了好好休息,还有好多事情等着我去做,其中包括实现承诺,带我的老婆去度蜜月,结婚到现在讲到现在,终于有时间可以去做了,哈,有什么好地方推荐吗? 各位朋友,这一站我就先下车了,希望带着你们的祝福,继续前往下一段更精彩的人生路。

A post shared by Datuk Wira Lee Chong Wei (@leechongweiofficial) on

Situasi itu merupakan perkara yang jarang atau tidak pernah dilihat sebelum ini di mana-mana kejohanan yang disertainya walau dalam keadaan kalah atau menang. Tetapi, dia tewas daripada mengawal emosi kali ini kerana di sini lah pengakhiran kepada jatuh bangun kerjaya sebagai jaguh badminton negara selama 19 tahun.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Was shocked by the recent killings and bombings around the world . Syria , New Zealand and Sri Lanka the notable ones . I know it’s not my position to voice out anything but I hope everyone can spread love and not hate … even via the media mass . Do your lill part , it will make the world a better place . For our children . If there was really heaven up there , we won’t be judged by what religion we are nor how religious we are . We will probably judged by how many smiles we created to people around us . Spread love , make smiles peeps ! Make the world a better place . #lovelife 最近,世界各地接连发生骇人听闻的杀戮和爆炸事件,让我深感心痛。真心希望每个人来到这个世界的人们,都能扮演好自己的角色,为了我们的下一代,多一点点爱,少一点点恨,用小小的微笑成就更美好的地球村。❤️ #爱地球爱和平

A post shared by Datuk Wira Lee Chong Wei (@leechongweiofficial) on

”Lee Chong Wei sekali pun tidak pernah menangis di akhir kejohanan kerana dia akan mencuba melakukan yang terbaik pada masa akan datang, namun dia menangis di sini, di akhir perjuangannya kerana tiada lagi kejohanan selepas ini.

”Kerja kerasnya akan memberi inspirasi kepada pemain muda. Badminton tidak akan pernah sama selepas ini, semoga berjaya lagenda.”

”You are Malaysia Hero”

Mengimbas semula rekod penglibatannya, Chong Wei pernah memegang ranking nombor satu dunia selama beberapa tahun dengan memenangi hampir kesemua kejohanan utama badminton dunia termasuklah Kejohanan Seluruh England selain hampir menghadiahkan pingat emas pertama Malaysia di Sukan Olimpik sebanyak tiga kali iaitu pada 2008, 2012 dan 2016.

Secara keseluruhannya, Dato’ Lee Chong Wei telah memenangi sebanyak 69 kejohanan sekaligus menjadikan beliau pemain badminton paling berjaya sepanjang zaman.

Namun, pada tahun lepas, ketika beliau masih boleh beraksi dengan baik, kita dikejutkan dengan berita mengenai Dato’ Lee Chong Wei telah disahkan menghidapi kanser hidung pada Julai.

Selepas itu, status kerjaya badminton beliau telah menjadi persoalan ramai terutamanya peminat badminton tanahair. Nampaknya, dengan pengumuman yang dibuat ini, ia telah menjawab segala persoalan yang berlegar di kalangan para peminat.

Sumber: Video Stadium Astro via siakapkeli

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Be the first to comment

Leave a Reply