(Video)”Dia Berdiri Depan Orang Temb4k Guna PeIuru Hidup”- Vir4l Video Kehebatan Arw4h Mejar Zahir Ajar Tent3ra China Menemb4k

Keberanian Allahyarham Mejar Zahir Armaya pernah menjadi kekaguman pasukan tent3ra People’s Liberation Army (PLA) dari China dalam latihan ketenteraan melibatkan Malaysia, Thailand dan China dalam Eksesais Aman Youyi pada tahun 2018 yang lepas.

Latihan ini bertujuan untuk mengukuhkan kerjasama tiga negara dalam menangani isu keselamatan serantau dengan mewujudkan kefahaman prosedur operasi gabungan negara ini.

Ketika eksesais berkenaan, Allahyarham telah ditugaskan untuk melatih pasukan penemb4k PLA. Detik tersebut telah diabadikan dalam satu dokumentari negara berkenaan yang jelas menunjukkan kekaguman mereka terhadap keberanian Allahyarham ketika melatih para penemb4k.

Allahyarham dilihat bermundar mandir di antara papan sasar dengan penemb4k yang menggunakan pelvru hidup, merisikokan nyaw4nya untuk melatih kemahiran penem4b4k dan memberi tekanan mental kepada mereka.

Salah seorang tentera berkata, “Dia berdiri di depan papan sasar dan hanya memberi sedikit ruang untuk menemb4k.”

“Jarak papan sasaran cuma 25 meter. Dia berdiri di tepi papan sasaran, menghadap para penemb4k secara bertentangan,” kata penemb4k yang lain.

Selain itu, seorang peserta lain berkata, “Ketika dalam latihan temb4k dan gerak, kita bergerak tiga langkah lalu pusing dan menemb4k, dan dia pun berdiri di hadapan pist0l.

Tindakan beliau menunjukkan keyakinannya terhadap para peserta.

Ini cuma sebahagian kehebatan komando Gerup Gerak Khas milik Tentera Darat Malaysia. Kita tak perlu mendabik dada mengatakan diri adalah yang terbaik, tapi biarlah tentera negara lain menilai kehebatan mereka.

Kalau tentera China sendiri sangat kagum dengan kehandalan anggota Gerup Gerak Khas TDM, kenapa pula ada segelintir rakyat Malaysia mempertikaikan kehandalan dan keberanian GGK?

Mereka pasukan komando berlatih untuk perang, bukan berlatih untuk pertunjukkan!

(VIDEO)

Sumber: Perajurit – Penjana Pemikiran Pertahanan via SK

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

 

Be the first to comment

Leave a Reply