Guru Wanita Rela Redah Lumpur, Motor Terballik… Demi Anak Murid!

Difahamkan cikgu Syafeza mengajar di salah sebuah sekolah di kawasan pendalaman iaitu di SK RPS Dala di Perak. Sekolah rendah itu merupakan sekolah untuk murid-murid Orang Asli. Memang sesuatu yang suk4r untuk seorang guru redah jalan lumpur hanya menunggang motosikal.

Inna ma’al-usri yusra. Sesungguhnya pada tiap-tiap kesulitan itu adanya kemudahan. Semoga pada setiap jatuh bangun itu ada padanya rahmat, keberkatan, pahala yang berpanjangan dan dihapuskan padanya dosa-dosa.

Kuatnya seorang anak itu apabila ada disebaliknya seorang ayah yang tidak putus membisikkan kata-kata, “Nothing is impossible. Tak kira betapa sus4h pun perjalanan itu, aku pasti anakku ku4t menghadapinya”.

Pelbagai liku dan uji4n dilalui guru ini untuk tiba di sekolah mencurahkan ilmu buat anak murid Orang Asli. Ayah kepada guru ini menjadi mendorong dan keku4tan untuk dia terus berjuang hidup demi ilmu.

Tentang hidup. Kau tidak harus mengalah. Meski berpuluh kali jatvh, sebanyak itu jugalah kau perlu bangun. Jatvh tak bermakna kau lemah tapi jatvh mengajar akan erti sebenar penghidupan. Pohon doa agar terus dititipkan tiap kesabaran dan keku4tan dalam langkah.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DD

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: Syafeza Sauli via OHBulan

Be the first to comment

Leave a Reply