Beg Berat Ke Sekolah, Ibubapa Dan Guru Guna Inisiatif Kotak Mudah Alih

Beg berat ke sekolah dibawa oleh murid saban hari menjadi satu isu yang sudah lama disuarakan ibubapa. Namun ia masih tiada jalan penyelesaiannya. Biarpun begitu, sebuah sekolah telah mengambil pendekatan sebagai inisiatif bagi selesaikan masalah ini.

Inisiatif yang dilakukan oleh Sekolah Kebangsaan Serting Ulu di Jempol ini cukup kreatif. Ia adalah hasil dari kerjasama antara ibubapa dan guru dalam kelas tersebut bagi menyelesaikan masalah murid yang membawa beg berat ke sekolah.

Caranya adalah mereka menyediakan kotak plastik mudah alih buat setiap murid dalam kelas itu. Bermodalkan hanya RM15.90 bagi setiap kotak, ia turut dilekatkan label pemilik kotak dengan nama masing-masing.

Cukup kreatif dan menarik idea ini!

Beg berat ke sekolah

Idea asal menyediakan kotak mudah alih itu adalah hasil perbincangan isu mengenai beg berat ini oleh guru kelas, Nor Hazizah Mohd Sani bersama ibubapa.

“Ia adalah cadangan idea dari seorang penjaga. Ideanya adalah dengan menyediakan kotak mudah alih untuk menyimpan buku teks bagi setiap murid,” kata guru besar sekolah berkenaan, Zainal Abidin Talib.

Tambahnya lagi ia mula dilaksanakan oleh kelas tahun 5G dan mula diikuti beberapa kelas lain.

Beg berat ke sekolah 2

Buat ibubapa dan guru mungkin boleh ambil idea ini bagi memudahkan anak-anak. Biarpun perlu keluar modal sendiri namun kotak mudah alih plastik ini boleh digunakan sepanjang tahun.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DD

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: Harian Metro

Be the first to comment

Leave a Reply