Connect with us

Hiburan

“Kaslh Sayang Dua Neg4ra,” Beruntungnya BCL Dapat ‘Kaslh Sayang’ Daripada Keluarga Mentu4

Published

on

Seminggu sudah berlalu, pemerglan Ashraf Sinclair masih lagi menjadi sebutan dan perh4tian orang ramai.

Terbaru, Bunga Citra Lestari muncul buat pertama kali selepas pemerglan arw4h Ashraf dalam satu persembahan di Jakarta. Persembahannya itu telah menjadi trending di Twitter kerana dia dilihat tidak dapat menahan seb4k semasa menyanyikan beberapa buah lagu.

Dalam pada itu, Bunga juga dilihat sentiasa mendapat sokongan daripada rakan-rakan, keluarga dan peminat bukan sahaja dari Indonesia malah Malaysia juga.

Keadaan ini membuatkan seorang peguam syarie, Fahmi Ramli, meluahkan betapa beruntungnya Bunga walaupun telah kehil4ngan suaml sebagai tempat bergantung namun masih mendapat sok0ngan dan disayangi oleh ramai orang.

Untungnya Bunga Citra Lestari

Semalam isteri saya ceritakan tentang bagaimana Bunga Citra Lestari yang baru kem4tian suami tercinta Asyraf Sinclair beberapa minggu yang lalu. Saya bukan nak bandingkan apa-apa dengan mana-mana pihak.

Pada saya kisah selepas kem4tian Asyraf wajar dicontohi dan diteladani untuk kita. Saya tak nak kom3n tentang kewajaran aktiviti dia selepas eddah. Cuma ini apa yang saya nampak perlu untuk dijadikan ikutan.

Kasih sayang family dua negara

Walaupun perk4hwinan tersebut antara dua negara, Malaysia dan Indonesia, apa yang saya paling kagum adalah bagaimana sifat kasih dan sayang antara family Asyraf daripada Malaysia yang tak berbelah bahagi kepada BCL serta Noah (anaknya). Begitu juga dengan keluarga BCL yang melayani baik keluarga Asyraf seperti keluarga sendiri.

Ini sangat penting untuk diterapkan. Tambahan lagi, kasih sayang antara family mertua dan menantu tidak terputus meskipun selepas kem4tian orang yang disayangi. Maaf cakap, banyak yang kita dengar, bila m4ti sahaja orang yang menghubung antara dua keluarga, mesti berlaku persengk3taan.

Penghargaan kepada isteri daripada mertua

Apa yang lebih menarik untuk didengar daripada kem4tian Asyraf adalah, keluarganya terus datang dan menetap bersama BCL disamping menyediakan makan minum dia dalam tempoh eddahnya.

Kita pun tahu, orang tengah sedlhkan. Cuma, rasa release sikit bila keluarga mertua, emak, ayahnya, adik beradiknya datang untuk membantu. Kata mereka, mereka sangat berterima kasih kepada BCL kerana menyayangi dan mencintai anak mereka, Asyraf, sepanjang tempoh k4hwin. Ini cara terbaik untuk meredakan kesedlhan balu yang kem4tian suami iaitu keluarga sebelah lelaki mengucapkan terima kasih yang tak terhingga atas kasih sayangnya selama ini.

Tumpuan pada yg masih hidup (BCL & Noah)

Terlalu meratap pemerglan orang yang telah kembali ke pangkuan Ilahi tak digalakkan dalam Islam. Apa yang perlu diberi perhatian adalah kepada yang masih hidvp. Terutamanya orang yang dibawah tanggungan su4mi tersebut.

Serius, saya sendiri kagum dengan keluarga Asyraf yang meredhai pem3rgian anaknya dan mengambil alih tanggungjawab menyediakan makan, minum BCL dan Noah anak lelaki Asyraf. Meskipun Noah mungkin sudah remaja, tetapi keluarga Asyraf tahu, memang tanggungjawab mereka untuk memberikan yang terbaik kepada BCL dan Noah. Ini baik. Sangat baik.

Tak bertlkai tentang h4rta

Yang biasa kita dengar selepas kem4tian adalah pertikaian tentang harta penlnggalan sim4ti. Isu ini selalu kita dengar. Tak dinafikan. Saya rasa keluarga Asyraf juga mesti orang yang berada. Sama juga dengan BCL.

Tapi, tak dengar pun isu per3butan h4rta berlaku. Atau kalau ada sedikit pertlkaian pun, mungkin sampai tak ada dengar di mana-mana media. Pada saya, ini disebabkan, BCL mesti mempunyai h4rta sendiri dan mempunyai penghormatan tinggi sebagai wanita berjaya. Kalaupun keluarga Asyraf nak rebut h4rta, pasti tak ada kesan pada BCL yang mempunyai pendapatan dan karier stabil.

Support daripada ramai pihak

Bila sahaja kem4tian Asyraf diketahui, Yuna (Biras kepada BCL) serta suaminya iaitu adik Asyraf Sinclair datang terus daripada New York untuk memberikan sok0ngan pada BCL serta Noah. Saya pasti, ramai lagi yang memberikan support pada mereka.

Termasuklah support daripada kedua-dua keluarga serta rakan-rakan. Amatlah tert3kan kalau ahli keluarga dua-dua belah pihak tidak meny0kong kehidupan balu dan anak yang sedang dalam kesedlhan bahkan lebih tervk kalau ada pers3ngketaan. Lagi tervk, kalau fans-fans diorang pulak bergadvh. Tiberrr.

Kesimpulan

Kem4tian suami, amatlah membebankan bagi mana-mana isteri. Tambah-tambah, suami tersebut adalah ‘breadwinner’ atau pencari nafkah berseorangan. Memang terasa beb4n bagi isteri yang terpaksa harung kem4tian suaminya tambah-tambah kalau ada anak yang masih kecil atau masih bersekolah.

Sebaiknya, semua pihak terutamanya keluarga kedua-dua pihak, saling memberikan sok0ngan dan nilai positif kepada b4lu tersebut. Pihak yang perlu bertanggungjawab untuk menanggung nafkah anak perlu mainkan peranannya. Wanita juga perlu mempunyai karier dan harta kerana selalu yang menjadi m4ngsa penlndasan adalah wanita yang tiada apa-apa. Ini sebab kenapa wanita zaman ini perlu mempunyai kerja.

Serius saya tak tengok vid3o apa-apa melainkan kisah inspirasi dan teladan yang diceritakan isteri saya. Rasa-rasa ada yang setuju tak dengan coretan saya ni?

Mertua sayang menantu, menantu kasihkan mertua.

Fahmi Ramli

Sumber: Fahmi Ramli via Siakapkeli

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DD

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Trending