‘Ot4k Sempit Laa..” Tidak Solat Jumaat Di Perlis, Rita Rudaini Bid4s Mufti Perlis?

 

Melalui laman Facebook Majlis Agama dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs), mereka menyarankan orang ramai agar menggantikan solat Jumaat dengan solat Zohor di rumah masing-masing. Keputusan itu dibuat setelah mengambil tentang apa yang berlaku akibat wabak COVI1D19.

Susulan itu, pelakon Rita Rudaini telah memuat naik status di laman IG mempertikaikan apa yang dibuat untuk menggantikan solat Jumaat dengan solat Zohor. Bagi Rita tidak perlu takut untuk ke masjid kerana masjid merupakan tempat yang selamat.

Mmmm…macam tak kena ja…takyah p jumaat, zohor kat umah?

mmmmm kalau macam tu opis takyah p, keja kt umah ja..sek takyah p, sek kt umah ja..gena? Jangan takut pi masjid…masjid kan tempat yang selamat….

lepas solat Jumaat ramai2 tu buat solat hajat plak…doa ramai2…solat jumaat kan lebih baik….Mmmm tah lahh mufti perlih lebih ‘arif’ kan…

#anakperlihpure

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Mmmm…mcm xkena ja…xyh p jumaat,zohor kt umah? ? mmmmm klau mcm tu opis xyh p,keja kt umah ja..sek xyh p,sek kt umah ja..gena? Jgn takut p masjid…masjid kn tempat yg selamat….lps solat jumaat ramai2 tu buat solat hajat plak…doa ramai2…solat jumaat kan lebih baik….Mmmm tah lahh mufti perlih lebih ‘arif’ kan…? #anakperlihpure

A post shared by RITARUDAINI® (@ritrud727) on

Perkongsian dari Rita Rudaini turut mendapat komen baIas dan reaksi dari para peminat. Ada yang menyokong dan ada juga yang menjawab tujuan pengecualian solat Jumaat hari ini.

Saya nasihat adalah lebih baik jangan komen sesuatu isu jika kita xckup faham tentang fiqh dlm islam.. dan lah dengan mudah mempersend4kan orang lain sedangkn itu bukan bidang kita ..

Rasullulah pun bersabda, kalau ada tempat yg kamu tahu ada taun jgn pergi, kalau kamu di dlm tempatnya jgn kluar. Taun tu refer peny4kit berj4ngkit. Mungkin ada antara kita yg antibodynya kuat tidak terj4ngkit tetapi dia membawa virus berkenaan keluar dari tempatnya lalu terj4ngkit kepada org lain. Bersangka baik, kerana ini bukan masa utk kita pentingkan diri. Mufti lebih arif ttg isu ibadah. Muhasabah diri utk kepentingan umum. Mencegah lebih baik dari mengubati. InsyaAllah.

Kalau solat jumaat terlalu ramai org dan kira close contact sebab boleh jadi bersentuhan. Lagi tinggi risi1k0 j4ngkitan tu. Kita sendiri tak pasti kita free from v1irus ke tak. Kalau kat ofis kita tak rapat sgt dgn rakan sekerja. Masih boleh kawal jarak jauh tu. Langkah berjaga2 dan usaha itu perlu. Then barulah kita tawakal.

Keputusan di buat utk kebaikan semua. V1irus tak mengenal duit, miskin atau kaya, masjid atau church, tabligh etc. Bukan dikatakan tak perlu solat langsung. In addition, MOH just posted a b4n on congregation of more than 250pax.

Wab4k Covi1d19 telah pun diisytihar pandemik oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang bermaksud wab4k yang menyer4ng dalam skop lebih besar dan tidak terhad kepada sesuatu komuniti atau daerah semata-mata.

Sudah pasti apa yang yan dilakukan oleh Majlis Agama di negeri Perlis tahu apa yang terbaik untuk rakyat negeri mereka. Terdapat beberapa negara juga telah mengambil langkah berjaga-jaga yang serupa untuk mengurangkan penul4ran w4bak ini.

 

Sumber : Media Cite Heboh

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DD

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Be the first to comment

Leave a Reply