(Video) Anak Menangis Minta Dukung, Ibu Terp4ksa Dikuarantin Lepas Raw4t Pes4kit Svspek C0vid-19

Barisan hadapan negara dalam menangani wabak C0vid-19 pastinya para petugas kesihatan yang bertungkus-lumus dalam merawat pes4kit. Mereka bukan sahaja menggalas amanah yang besar, tapi mempert4ruhkan ny4wa sendiri demi rakyat Malaysia.

Seperti perkongsian realiti sebenar oleh seorang doktor menerusi akaun facebooknya, Khadijah Ismail, apabila berhadapan dengan individu yang tidak mempunyai kesedaran akan wabak ini yang mudah menj4ngkiti orang lain.

Beliau terp4ksa dikuar4ntin kerana pes4kit ‘menyembunyikan’ status sebagai contact rapat dengan mereka yang disyaki C0vid-19 dan klinik juga terp4ksa melakukan kerja pembersihan secara keseluruhan.

Lebih menghibakan apabila anaknya yang berusia 16 bulan menangis kerana terp4ksa berpisah dengan ibu atas sikap individu lain yang memntingkan diri sendiri.

Tolong jangan pentingkan diri sendiri

Dear Malaysians,

Tolong jangan selfish boleh dak?

Kalau risau diri tu suspected as C0VID sebab ada contact dengan pes4kit yang confirmed atau svspected c0vid, please laaa TOLONG JANGAN MENONONG MASUK KE KLINIK TERUIH.

STOP dulu kat kaunter triage, kat kaunter saringan. Anda akan dibawa ke bilik isolasi/ khemah khas untuk diperiksa.

Disebabkan kurang awareness ni, today I had a patient yang dah masuk dalam bilik, dah habis examination dah baru habaq dia risau sebab dia ada contact dengan suspected c0vid patient.

And you know what are the implications?

Klinik kena cuci immediately and the best part is aku kena self isolate myself as advised by my boss.

Apa maksud self isolate?

Aku kena fikir dan ikhtiar sendiri jalan untuk minimize contact dengan orang terdekat i.e my husband and my poor 16 month old baby.

Tak dapat peluk walau dia menangis 

So right now i’m writing this post from my master bedroom dekat tingkat atas while my husband is entertaining my son dekat tingkat bawah.

We have decided not to see each other despite living under same roof until my patient’s status is known (which would take up to 24-48hours)

You never know the feeling of wanting to hug your kids after a tiring day at work unless you’re a mother.

It breaks my heart badly that I could listen to his laughing from my room upstairs but could not play with him like I always do.

It.hurts.so.much

So, i’m begging to all Malaysian, please DO NOT BE SELFISH.

Sumber: Dr Khadijah Ismail

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: SK

Be the first to comment

Leave a Reply