“Saintis tak tidur malam, kau sedap je cari untung” – Peniaga ‘kr1tikal’! D4kwa pes4kit C0vid-19 sembuh selepas 8 hari minum produk mereka

DALAM kebimbangan rakyat negara ini berdepan wab4k C0vid-19, ada pula pihak tidak bertanggungjawab cuba mengambil kesempatan atas situasi getir yang dihadapi ketika ini.

Umum sedia maklum bahawa saintis dan pakar perubatan di seluruh dunia masih lagi giat mencari penawar wab4k itu, namun peniaga produk tempatan mend4kwa dua pes4kit positif C0vid-19 telah sembuh selepas mengamalkan minuman keluaran mereka.

“Alhamdulillah dah ada dua orang yang positif C0vid-19 sembuh selepas minum **** **** ***** selama lapan hari,” tulis seorang individu di Facebook.

Posting itu ternyata mengundang perdebatan ramai sehingga ia turut tular di Twitter.

Turut memberi respon, pakar perunding nefrologi, Dr Rafidah Abdullah yang menegur peniaga berkenaan menerusi laman media sosial sama.

“Ini adalah saat krit1kal. Tergamak orang menipu,” ujarnya sehingga menerima lebih 1,100 ulang kicau (Retweet).

Posting yang ditularkan di Twitter.

Menurut peniaga berkenaan, produk itu mengandungi vitamin C semulajadi daripada buah camu-camu yang disifatkan sebagai buah kedua mempunyai kandungan vitamin c paling tinggi di dunia.

Beberapa pengedar atau stokis yang lain turut memuatnaik iklan promosi sama, dengan menggunakan testimoni dua pesakit C0vid-19 yang did4kwa telah sembuh.

 

Ini adalah saat krit1kal. Tergamak orang men1pu.

DR. RAFIDAH ABDULLAH

PAKAR PERUNDING NEFROLOGI

Di Twitter misalnya, netizen meluahkan rasa kesal atas promosi iklan berkenaan yang did4kwa tidak bertanggungjawab dan tidak selari dengan ketetapan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Saintis setiap negara tak tidur malam tau cari vaksin, engkau sedap je cari keuntungan, pergi makan kismis tu.

Dr. Rafidah Abdullah.

“Iklan macam ni kalau termasuk dalam group WhatsApp mak–mak, mereka akan percaya tau. Jadi tolonglah jangan memandai je.

“Doktor, nurse kat hospital susah payah, tak tidur, tak cukup rehat nak raw4t m4ngsa. Dia senang-senang claim produk dia. Stress!

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: mstar

Be the first to comment

Leave a Reply