[TERKINI] TS Muhyiddin Yassin Umum Perintah Kawalan Pergerakan Dilanjutkan.

Melalui perutusan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebentar tadi Malaysia mencatatkan 172 kes baru C0vid-19 sehingga setakat 12 tengah hari tadi. Pertambahan itu menjadikan jumlah keseluruhan kes C0vid-19 di Malaysia sebanyak 1,796 k3s.

Tujuh hari yang lalu, jumlah keseluruhan k3s C0VID-19 ialah 673 k3s. Ini bermakna, k3s positif C0VID 19 telah meningkat lebih sekali ganda dalam tempoh hanya satu minggu.”

Majlis Keselamatan Negara juga menjangkakan k3s akan meningkat lebih tinggi sekiranya tiada apa yang dilakukan rakyat Malaysia.

Kerajaan menjangkakan k3s-k3s baharu akan terus dicatatkan dalam masa yang terdekat. Oleh itu, Kementerian Kesihatan telah melakukan persiapan. Ini termasuk menyediakan 3,585 katil di 34 buah hospital di seluruh negara untuk menerima pes4kit-pes4kit C0VID-19.”

Sehubungan dengan itu juga, kerajaan telah memutuskan bahawa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan akan dilanjutan sehingga 14 April 2020.

Saya memaklumkan pelanjutan tempoh ini

lebih awal supaya saudara saudari lebih bersedia.”

Anda yang berada di kampung tak perlu bergegas balik ke Kuala Lumpur hujung minggu ini. Duduklah dulu di kampung dan jangan ke mana-mana. Anak-anak yangsepatutnya balik ke asrama, tak perlu balik ke asrama lagi. Tunggu dulu. Pejabat-pejabat yang masih ditutup tak perlu dibuka lagi. Jika ada perkara penting yang nak diurus dalam tempoh dua tiga minggu yang akan datang, rancanglah dari sekarang bagaimana nak menguruskannya.”

Tempoh kuatkuasa perintah akan dikaji dari semasa ke semasa dan jika ada keperluan untuk dilanjutkan lagi beliau akan buat pengumuman tentang hal itu.

Semua kementerian juga telah diarahkan untuk membuat persiapan bagi menguruskan keperluan asas anda sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan berkuatkuasa.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: Lobakmerah

Be the first to comment

Leave a Reply