“Jangan b0d*h Sangat Otak Tu….” – Aweera Minta Jangan Samakan Pend4patan Artis Tempatan & Antarabangsa

Penyanyi Aweera meminta orang ramai agar tidak menyamakan situasi kewangan artis tempatan dan antarabangsa.

Jelas Aweera, pendapatan yang diperoleh artis antarabangsa berbeza nilainya dengan artis tempatan dengan sokongan yang ala kadar dari peminat sendiri.

“Yang kayakan artis luar tu orang kita la. 

“Jangan tanya kenapa artis kita tak sekaya artis luar sebab orang kita sendiri tak kasi sokongan, jangan bodoh sangat otak tu nak bezakan dengan international artis lah adoi!

“Kalau tak, dah lama artis kita sama kaya dengan Metallica atau Scorpion, tak payah bandingkan dengan Kpop la adoi! 

“Artis luar ni jual lagu seluruh dunia paling pek4k pun ambil tahu berapa ramai penduduk dia,” luah Aweera.

Aweera turut menyarankan pihak tertentu agar lebih prihatin terhadap nasib golongan artis terutama ketika keadaan mendesak seperti sekarang.

“Pihak-pihak tertentu dalam industri juga harus pandang benda-benda macam ini.

“Sebab bila ada keadaan yang sukar sebegini, bayangkan berapa ramai artis yang bekerja keras untuk industri muzik Malaysia sekarang berada dalam keadaan sukar. 

“Kasi adil dan saksamalah jangan terlalu pandang pada ‘views’, ‘rating’ dan sebagainya.

“Sekarang ‘views’ berpuluh juta dan sebagainya dulu tak ada YouYube dan tak perlu menlpu atau ditlpu dengan nombor-nombor yang mengarut ni sampai zero kualiti (tak semua),” tambahnya.

Keadaan segelintir pihak yang memandang ‘populariti’ itu menyebabkan ramai artis tidak boleh cari makan.

“Sampai terlalu ramai tak bleh cari makan bila keadaan seperti Covid-19 ni muncul.

“Sekarang korang sendiri boleh rasa betapa sukarnya bila tak ada income atau kerja korang kena hentikan!

“Nah… sekarang korang rasakanlah sedikit apa yang mereka rasa berpuluh tahun! 

“Bayangkan pada artis-artis yang tidak dipedulikan sebelum ini (yang berkualiti bukan yang mengarut).

“Saat sekarang ni bagaimanakah mereka?

“Yang ada duit dan kaya bolehlah sembang kasi bimbang,” ujarnya.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Yang kayakan artis luar tu org kita la . Jangan tanya kenapa artis kita tak sekaya artis luar sebab org kita sendiri tak kasi sokongan , Jangan bodoh sangat otak tu nak bezakan dgan international artis la adoi ! kalau tak dah lama artis kita sama kaya dengan Metallica atau Scorpion, tak payah bandingkan dengan Kpop la adoi ! Artis luar ni jual lagu seluruh dunia paling pekak pun ambil tahu berapa ramai penduduk dia . Pihak pihak tertentu dalam industri juga harus pandang benda benda macam ini sebab bila ada keadaan yang sukar sebegini bayangkan berapa ramai artis yang bekerja keras untuk Industri muzik Malaysia sekarang berada dalam keadaan sukar. Kasi adil dan saksama la jangan terlalu pandang pada views , rating dan sebagainya , sekarang views berpuluh juta dan sebagainya dulu tak ada youtube & tak perlu menipu atau ditipu dengan nombor nombor yang mengarut ni sampai zero kualiti ( tak semua ) sampai terlalu ramai tak bleh cari makan bila keadaan seperti covid ni muncul sekarang korang sendiri bleh rasa betapa sukarnya bila tak ada income atau sebagainya ATAU JOB KORANG KENA HENTIKAN! nah.. sekarang korang rasakan lah sedikit apa yang mereka rasa berpuluh tahun ! Bayangkan pada artis artis yang tidak diperdulikan sebelum ini ( yang berkualiti bukan yang mengarut ) saat sekarang ni bagaimana kah mereka ? Yang ada duit & kaya bleh la sembang kasi bimbang… Sorry to say? Dan aku rasa @black.hanifah bukan maksudkan diri dia maybe dia cakap tu untuk sesetengah artis yang nasib kurang baik ,kurang job , atau artis artis yang cukup cukup makan mungkin niat dia tu nak membantu pada yang memerlukan . Apapun steadyy pah @black.hanifah ??

A post shared by aweera_official (@aweera_official) on

 

Situasi semasa selepas Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) diumumkan kerajaan meny4ksikan pelbagai keluhan dan rintian golongan artis yang risaukan kelangsungan hidup masing-masing.

Apatah lagi, ramai dalam kalangan anak seni yang tidak mencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DD

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: Gempak

Be the first to comment

Leave a Reply