[VIDEO] Ng3ri! Teknologi VR Ini Paparkan Bagaimana C0VID-19 Rosakkan Paru-paru

C0vid-19 terus menyebar ke pelbagai negara, termasuk di Malaysia. Menurut Pertubuhan k3sihatan Sedunia (WHO), sekitar satu dalam enam pes4kit C0vid-19 mengalami kesakitan yang teruk. Salah satunya adalah kesuk4ran bernafas dan menyebabkan pneumonia atau radang paru-paru.

Seorang saintis dan Ketua Pembedahan Thoracic di Hospital Universiti George Washington, Keith Mortman, berjaya mengimbas dan menggambarkan keadaan kesihatan paru-paru pes4kit C0vid-19 menggunakan teknologi VR (Virtual Reality).

Mortman menggunakan CAT (Computer Aided Tomography) atau CT scan dari pes4kit C0vid-19 , sebagai data sebenar untuk menjadikan paparan VR. Dia menjadikan pes4kit di Hospital Universiti George Washington yang pada mulanya mempunyai dem4m dan batuk, kemudian positif C0vid-19.

“Jadi pes4kit ini adalah seorang lelaki berusia lewat 50-an, yang pada awalnya mempunyai demam dan batuk seperti yang lain. Dia datang ke hospital terdekat dengan gejala pernafasan, tetapi terus berkembang dengan cepat di mana dia perlu diinkubasi dan menggunakan ventilator , “Dr. Mortman, seperti yang dipetik oleh KOKH Fox 25.

Mortman bekerja dengan syarikat yang dikenali sebagai Surgical Theatre untuk membuat paparan VR paru-paru pes4kit. Keputusanbya agak mengejutkan. peny4kit C0vid-19 menunjukkan keros4kan yang meluas dalam kedua-dua paru-paru pesakit.

Seperti dalam video yang dipaparkan di atas, Mortman menerangkan dalam video VR yang menunjukkan  paru-paru berwarna biru. Walau bagaimanapun, terdapat banyak bahagian organ yang berwarna kuning, sebagai tanda bahawa virus C0vid-19 telah merebak.

Tanda-tanda kuning dalam video itu adalah jangkitan virus dan keradangan di dalam paru-paru, itulah sebabnya terlalu ramai pesakit C0vid-19 mengalami k3sukaran bernafas atau sesak nafas. Dalam gejala ini, pesakit perlu dimasukkan ke hospital, memakai tiub bernafas, atau menggunakan ventilator.

Mortman merasakan video dan gambar boleh menjadi mesej pendidikan yang kuat untuk seluruh komuniti. Sehingga mereka menyedari bahaya virus C0vid-19 yang terus mer4gut ny4wa setiap hari.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: murai

Be the first to comment

Leave a Reply