5 perniagaan Ustaz Ebit yg ‘disembunyikan’ terb0ngkar

Hari ini nama ustaz Ebit Lew mula terpalit dengan pelbagai pandangan negatif oleh sesetengah pihak, yang sepertinya tidak senang duduk melihat kerja amal yang dilakukan.

Ditvduh Sengaja Tayang kereta mewah?

Sehinggakan, ada pulak beberapa pihak yang cuba melemparkan tuduhan dengan menggunakan isu kereta mewah yang digunakan ustaz Ebit dalam misi bantuannya.

Senang2 nak tvduh dia guna duit derma

Tidak senang dengan tuduhan yang dilemparkan terhadap ustaz Ebit Lew, seorang pengguna Facebook dengan nama akaun Yusran Yusof telah mendedahkan pendapatan yang dimiliki oleh pend4kwah tersebut adalah atas usahanya sendiri.

Berikut satu perkongsian menarik pendedahan siapa sebenarnya Ebit Lew dari pemilik facebook Nazib Hashim. TYulisan Lisa Sara

PENDEDAHAN SIAPAKAH SEBENARNYA USTAZ EBIT LEW ?

Siapa yang tertanya-tanya Ustaz Ebit tu kenapa dia kaya siap bawak Vellfire tu ni yang KakLis nak share apa yang KakLis tau.

Ustaz Ebit buat d4kwah ni bukan benda baru. Dah bertahun-tahun dulu. Dia buat benda yang orang tak sanggup buat. Berpenat lelah, menahan muka mengadap orang. Kena hina, m4ki, cemuh, kena halau.

d4kwah gelandangan, masuk lorong, d4kwah kat kelab, d4kwah maknyah, budak punk, orang kat penjara, budak-budak rosak akhlak, d4kwah suami isteri yang nak bercerai, d4kwah orang masuk islam berapa ramai.

Banyakk. Sangat banyak kerja d4kwah dia. Dia bukan setakat ceramah kat masjid dan tv tapi dia turun padang sekali.

Tentang kekayaan Ustaz Ebit.

Benda pertama orang nampak dia kaya sebab dia bawa Vellfire kan? Bukan sebab dia tayang beli handbag ribu, melancong sana sini kat luar negara.

Masa PKP ni baru orang nampak betapa banyaknya duit dia sebab dia buat sumbangan bertan-tan lori pada orang tak kira kaum dan agama.

Sumbangan tu datang dari NGO ustaz iaitu Pertubuhan Kasih Umat Malaysia. Kita juga tak tahu banyak mana duit sendiri yang Ustaz Ebit guna.

Ustaz Ebit selalu ulang. Mungkin sekali ini je peluang dia ada untuk dia buat baik tolong orang sebanyak-banyaknya. Ustaz Ebit nampak C0vid19 adalah ladang dia untuk buat pahala.

Macam mana dia kaya? Berikut antara 4 perniagaan yang dimilik oleh Ebit Lew

Ustaz Ebit ni dia berniaga. Dia ada:

1. Restoran Paramount Coffe House – 3 biji restoran

2. Butik baju Elew Design – 1 kedai

3. Menulis 9 buah buku. Banyak buku Ustaz ni Bestseller dah bertahun-tahun kat kedai buku. Boleh bayang duit masuk non stop?

4. Dia ada syarikat motivasi Transform Jiwa sendiri. Program yang paling terkenal ialah Keluarga Sunnah. Beribu-ribu dah orang join. Program ni dah selamatkan banyak keluarga.

Suami isteri yang nak bercera1i tak jadi bercera1i. Keluarga kacav bilau dapat balik hidayah dekat semula pada Allah asbab Ustaz Ebit. Ada ramai yang masuk islam.

Siapa yang kata program takat bagi orang nangis tu meh sini nak tanya, kau boleh buat orang nangis ingat kat Allah ke? Kau boleh bantu orang berubah taubat ke? Kau dah islamkan berapa ramai orang? Kau dah selamatkan berapa banyak keluarga? Ada?

Program motivasi lain pun banyak. Prokids, program-program d4kwah dan motivasi ke agensi-agensi kerajaan dan swasta. Program masuk tv lagi.

5. (Tambahan lupa nak tulis) Video d4kwah di You Tube. Ini juga jadi sumber pendapatan pasif untuk Ustaz. Ini juga antara sebab Ustaz selalu ambil video dan gambar. Bahan yang sama digunakan untuk sebarkan d4kwah.

Fikir logik. Kalau dah macam ni memangla Ustaz Ebit kaya. Setakat bawak Vellfire memang dia sangatlah mampu nak banding dengan berapa pendapatan Ustaz.

KakLis pun bisnes. KakLis tau orang bisnes kat rumah pun ada yang mampu beli Vellfire inikan kalau macam Ustaz ni bisnes macam-macam. Lagilah terlebih mampu.

Jika ada yang tak puas hati dengan Ustaz, sebaiknya tanyalah Ustaz sendiri. Daripada tulis status nampaklah tak elok bila ditulis orang yang berpendidikan agama. Sedih.

KakLis ni bukan orang baik. Ustaz Ebit buka mata yang orang islam mesti kaya untuk boleh bantu orang. Orang kaya ada kemampuan besar untuk bantu lebih ramai orang. Sedekah yang ditunjukkan boleh galakkan orang lain turut nak bersedekah.

Lepas banyak tengok Ustaz Ebit buat sedekah, buat baik dan bantu orang tak kira bangsa dan agama baru terbuka hati, terbuka mata nak ikut buat benda yang sama ikut kemampuan.

Kawan,

Kalau kita tak mampu sedekah banyak macam Ustaz cukuplah sekadar sedekah ikut kemampuan, jaga mulut, jaga tangan dan jaga hati dari buat d0sa.

Ustaz Ebit selalu bawa mesej untuk ikut akhlak Nabi SAW. Benda ni susah nak dibuat. Kita banyak dengar ceramah tapi kita tak nampak banyak cara nak buat.

Ustaz Ebit dia tunjuk dengan perbuatan. Cakap pun lembut je takde bahasa kasar. Muka pun bersih je. Dengan mak ayah, isteri dan anak-anak penuh dengan kasih sayang.

Harap posting KakLis ni dapat menjawab persoalan orang-orang yang banyak tertanya-tanya tentang kekayaan Ustaz.

– Lisa Sara~

Pendapatan dari Youtube pun ribu2

Menafikan d4kwaan konon ustaz Ebit Lew meraih kekayaan dengan wang derma, Yusran Yusof yang telah menyiasat serba sedikit mengenai sumber pendapatan pend4kwah, yang datangnya daripada saluran Youtube dan perniagaan yang dijalankan.

“Page fb 1.8juta followers, Youtube dh ada 400k subscriber dengan 3k-56k us dolar (rm12K – RM224K) pendapatan melalui Youtube sebulan dan tahunan 42k-600k usd (rm168k- rm2 juta lebih)

Banyak lagi sumber kewangan dia

Untuk pengetahuan ramai, ustaz Ebit Lew mempunyai tiga buah cawangan restoran, ditambah pula dengan pendapatan daripada penjualan buku dan jemputan ceramah.

Karier: Pengarah Urusan Transform Training & Consultancy, Perunding Latihan, Penceramah Motivasi dan Penceramah Bebas

Antara tips murah rezeki yang dikongsikan oleh Ustaz Ebit Lew dalam hidup seharian;

“Dua kunci rezeki dan ketenangan datang dalam hidup kita.

Sayang dan jaga isteri dengan baik, jaga solat.

Sebelum mulakan kerja, solat 2 rakaat. Nak buat apapun. Minta pada Allah duhulu..”

“Tidak pernah kecewa sebuah keluarga yang membawa sunnah Nabi SAW. Tiada yang boleh memberi bahagia selain dari Allah SWT”

Maka tidak hairanlah jika ustaz Ebit mampu untuk berkereta merah. Justeru sebelum menuduh ada baiknya kita siasata dahulu dan jangan menghentam orang sesuka hati.

Semoga Allah sentiasa merahm4ti Ebit Lew dan melharikan lagi insan dermawan seperti beliau

Tak Tahan Tengok ‘Adik’ Nya Sering Dikec4m, Akhirnya ‘Abang’ Ebit Lew Dah Bersuara

Bersabar lah adikku. Sunnah perju4ngan memang begini. Abangraja dan sukarelawan thirdforce sudah 6 tahun saban hari non stop. Diugvt bnuh, dikata k4fir,liber4l, “perlu dih4puskan”, dan macam2 lagi. Adik2 sukarelawan disimbah cat, banner di bak4r, diikat, dipukvl dsbg. S3kit mi1steri yg membawa kem4tian juga berlaku.

Kerja bantuan kemanusiaan di bumi penuh barokah ini tidaklah semudah yg kita sangka.

Walaupun sebaik mana niat kita seikhlas mana hati kita ianya tetap sentiasa terdedah kepada pelbagai ujian Allah. Berehatlah sekejap. Kumpul kekuatan. Tingkat kan zikir dan solatmu. Cari mesej yg Allah hantar. Kemudian kembali ke lapangan penuh rendah diri dan bersemangat.

Maafkan semua orang dan hati-hatilah. Keb3encian manusia ini seringkali tak terjangkau dek akal kita tindakan mereka. Antara dua benda mudhar4t pilihlah yg kurang mudh4rat. Antara kepentingan umat sejagat dan kepentingan kecil satu keluarga asnaf maka kita utamakan yg lebih besar. Kerana yang kecil itu kita bantu penuh fathonah diam-diam.

Ingatlah adikku …

Iblis tak suka kerjabaik.

Kita telah membesar dan di sistemkan dengan satu sistem sosial yg pincang dari kerangka politik yang songs4ng. Totok dan extr3eme sudah mengalir dalam dar4h. Cepat melat4h. Sesama orang agama dan ahli ilmu juga bertel4gah bila khilaf. Lahirlah masyarakat yg hilang kasih sayang dan hormat. Semoga kita dapat terus sebarkan kasih sayang dan ajak manusia jom jadi orang baik-baik agar sistem sosial ini kembali berada pada landasannya.

Just do the right things

And do them right.

We can no more do the right things

And do them wrong.

Slightly wrong still not acceptable.

Sayang sangat padamu adikku

Kita ada bnyk perkara yg belum dilakukan bersama … Doa abangraja agar kau sentiasa kuat dan positif.

Together we are stronger.

Regards

Abangraja

21 April 2020

“Moga Allah Beri Kekuatan Kepada Ustaz Ebit Liew”

Sumber : Facebook / Google via MB

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

 

Be the first to comment

Leave a Reply