Aklbat Belayar Lama Di Tengah Lavt, Pasangn Ini Tidak Sedar Dvnia Dis3r4ng C0vid-19

C0VID-19 telah menyerng dvnia sejak awal tahun ini, ia telah membvnuh lebih 100,000 orang di pelbagai negara. Sejak itu, pelbagai cerita ‘pelik’ yang kita dengar. Namun, disebalik kekacauan yang ditimbulkan oleh virvs yang dilahirkan di Wvhan, Chlna ini.

C0VID-19 telah menyerng dvnia sejak awal tahun ini, ia telah membvnuh lebih 100,000 orang di pelbagai negara. Sejak itu, pelbagai cerita ‘pelik’ yang kita dengar. Namun, disebalik kekacauan yang ditimbulkan oleh virvs yang dilahirkan di Wvhan, Chlna ini.

Ada beberapa orang yang tidak sedar bahawa vlrus ini telah merebk dengan pantas di seluruh belahan dvnia.

Terbaharu,  sepasang suami isteri yang berhenti kerja pada 2017 dan berlayar merentasi lautan sama sekali tidak sedar bahawa wabk C0vid-19 telah meny3rang seluruh dunia – mereka hanya menyedari berita ini apabila dihalang untuk berlabuh di Caribbean.

Elena Manighetti dari Lombardy, Itali dan Ryan Osborne dari Manchester meninggalkan Kepulauan Canary pada akhir Februari lalu untuk belayar ke St Vincent.

Pasangan itu telah memberitahu keluarga mereka bahawa semasa dalam perjalanan mereka tidak ingin menerima berita buruk.

Namun, ketika mendekati Caribbean, mereka diberitahu bahawa banyak pulau telah menutup sempadan bagi membendung penyebarn wabk C0vid-19.

Pasangan itu menyatakan ketika mereka meninggalkan Kepulauan Canary, mereka menyedari adanya virvs di Chlna tetapi tidak menyangka ia merebak ke seluruh dvnia dan memberi kesan kepada perjalanan mereka.

Setelah 25 hari di laut – tanpa akses kepada dvnia luar kerana mereka tidak mempunyai isyarat telefon bimbit – pasangan ini diberitahu bahawa mereka tidak dapat berlabuh di beberapa pelabuhan akibat dari perlntah pengvncian di beberapa negara.

Pertama kali mereka mengetahui kesan C0VID-19 kepada perjalanan mereka adalah bilamana salah seorang pelayar lain memberitahu mereka tentang perintah penguncian.

Manighetti menyatakan kepada BBC, “Pada bulan Februari kami mendengar ada vlrus di Chlna, tetapi dengan sedikit maklumat kami percaya bahawa semasa kami sampai ke Caribbean selepas 25 hari, wabk ini akan berakhir.

“Kami memberitahu kenalan pantai bahawa kami tidak mahu mendengar apa-apa berita buruk.”

Osborne pula berkata, “Kami pertama kali mahu mendarat di salah satu wilayah Perancis di Caribbean tetapi ketika kami tiba, kami mendapati semua sempadan ditutup dan pulau-pulau juga ditutup.

”Manighetti menyatakan bahawa kerana dia adalah warganegara Itali, jadi pihak berkuasa tidak mahu membenarkan mereka untuk mendarat kerana situasi pademik global C0VID-19 di Itali dilaporkan parh.

Namun, mereka bernasib baik apabila menyimpan sejarah perjalanan mereka dengan GPS dan mereka telah berjaya membuktikan bahawa mereka berada di laut selama 25 hari dan secara tidak sengaja telah mengkuar4ntinkan diri mereka.

Pasangan ini akhirnya dibenarkan untuk berlabuh dan kini berada di Bequia, Saint Vincent dan telah dilarang untuk keluar atau meneruskan perjalanan.

Sumber : Lobakmerah

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Be the first to comment

Leave a Reply