Kawan Rapat Dedahkan Agama Sebenar Dianuti Glen Fredly

Sudah hampir 2 minggu, penyanyi terkenal Indonesia, Glen Fredly meningg4l dunia akib4t meningitis. Walaupun masih bersedih, rata-rata masyarakat di Indonesia tertanya apakah agama yang dianuti oleh mendiang Glen Fredly lebih-lebih lagi kerana isteri Glen, Mutia Ayu seorang penganut agama Islam.

Menurut lapor4n dari suara.com, bekas Menteri Agama Indonesia, Lukman Hakim Saifuddin mendedahkan bahawa mendiang Glen Fredly menganut agama ‘kemanusiaan’. Agak pelik dengarnya, namun perkara ini juga disahkan oleh bekas pengurus Glenn Fredly, Adib Hidayat melalui akaun Twitternya.

Lukman Hakim kemudian menjawab kenyataan Adib Hidayat itu dengan mengatakan bersyukur kerana ada pihak yang bersetuju dengannya.

 

Kredit foto: Twitter

Lukman Hakim berkata pada suara.com, kemanusiaan adalah menjadi semangat Glenn Fredly dalam muzik dan aktiviti yang dilakukannya. “Karena kemanusiaanlah yang selama ini menjadi spiritnya,” kata Lukman.

 

Lukman Hakim. Kredit foto: padangkita.com

Lukman juga menyebut bahawa Glen Fredly bukan sahaja pemuzik yang boleh dipercayai, tetapi gigih dalam aktiviti kemanusiaan. Glenn Fredly, kata Lukman lagi, adalah pendamping dan sahabat kaum marjinal (masyarakat minoriti) dan tidak peduli dengan kepelbagaian agama yang menjadi ciri Indonesia, tetapi dia lebih menfokuskan dengan nilai-nilai kemanusiaan.

Lukman Hakim adalah salah seorang tokoh yang kenal rapat dengan mendiang Glenn Fredly. Pada tahun 2018, Lukman dijemput untuk bercakap mengenai muzik di Persidangan Muzik Islam di Ambon. Ketika itu Lukman Hakim, yang masih bertugas sebagai Menteri agama, dijemput khas oleh Glenn Fredly yang berasal dari Ambon.

Penyanyi dan komposer, Glenn Fredly meningg4l di Hospital Setia Mitra Fatmawati, Jakarta Selatan kerana meningitis. Glenn Fredly meninggalkan seorang isteri yang juga penyanyi dangdut bernama Mutia Ayu dan seorang bayi berusia 40 hari.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: cari

Be the first to comment

Leave a Reply