“Makin menjadi-jadi” – Ini Antara Tuntutan ‘Tak Masuk Akal’ Pelarian Rohingya Daripada Kerajaan Malaysia

Baru-baru ini kecoh tentang isu orang Rohingya yang tinggal di Malaysia did4kwa telah menlpu tidak dapat makan selama beberapa hari namun rupanya mereka sudah mendapat bantuan. Panas betul admin kalau orang menipv ni. 

Rupanya p3larian Rohingya yang diterima oleh Malaysia ini tidak bersyukur dengan apa yang diberikan. Menurut perkongsian Muhammad Haiqal di Facebook, golongan ini ada mengemukakan beberapa tuntutan yang tidak masuk akal daripada pihak kerajaan Malaysia.

 

Antara tuntutan yang diminta ialah mereka mahukan p3larian Rohingya diberikan kebenaran untuk bekerja mengikut sektor yang sesuai dengan mereka.

Selain itu, mereka juga mahu ada insurans yang boleh melindungi mereka sepanjang mereka bekerja di negara ini. Tak adil lah macam ni sebab rakyat negara ni pun masih ada yang menganggur disebabkan peluang pekerjaan yang terhad kan. 

P3larian Rohingya juga mahu kos perubatan di hospital awam diberikan diskaun kepada pes4kit mereka.

Yang paling tak masuk akal, mereka juga tidak mahu pihak kerajaan menangkap pekerja Rohingya. Pendek kata, mereka macam mahu permit kerja yang sah.

Tuntutan tersebut telah dibuat oleh Zafar Ahmad yang merupakan Presiden Pertubuhan Hak Asasi Manusia Etnik Rohingya Myanmar Malaysia (MERHROM) kepada mantan Menteri Sumber Manusia, M.Kulasegaran pada Januari lalu.

Korang boleh baca sendiri surat tuntutan tersebut.

 

Ada juga netizen yang mengatakan Malaysia tidak diwajibkan untuk membantu Rohingya sebab pihak kerajaan tidak pernah menandatangani The United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR).

Untuk pengetahuan korang, disebabkan Malaysia bukan negara anggota Konvensyen Mengenai Status Pel4rian 1951 dan Protokol Status Pel4rian 1967, negara ini tidak mengiktiraf status p3larian.

Mereka juga mahu anak-anak mereka diberikan pendidikan yang lebih baik, lapor Berita Harian.

Memang kita kena mesti tunjukkan sifat berperikemanusiaan tapi rasanya dalam keadaan penularan wabak macam ni, lebih baik kita utamakan rakyat negara ni dulu. 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: Lobakmerah

Be the first to comment

Leave a Reply