“Padan muka!” – Ketua Prot3s 4nti-Lockd0wn Di US Sah Positif C0vid-19, Kini Terp4ksa Duduk Rumah

Beberapa minggu lepas, kita terkejut dan risau bila melihat prot3s 4anti-lockd0wn yang dijalankan di Amerika Syarikat (US).

Lebih membimbangkan apabila US merupakan negara yang mempunyai k3s C0vid-19 tertinggi dalam dunia tapi beberapa kumpulan di sana masih tak mahu kuar4ntinkan diri di rumah kerana merasakan kerajaan telah menggugat hak kebebasan mereka. Bebas sangat pun susah jugak…

Seorang penganjur kumpulan prot3s 4nti-lockd9wn di North California, ReOpen NC, yang telah meminta kerajaan untuk “mengangkat” lockd0wn ini malangnya telah disahkan positif C0vid-19 dan kerana ini dia telah terlepas untuk menghadiri dua perhimpunan protes yang dianjurnya itu.

CBS melaporkan, Audrey Whitlock mengadu yang kerajaan telah mencabuli hak dia sebagai rakyat yang bebas bersuara dan berhimpun pada bila-bila masa selepas dia “dip4ksa” untuk kuar4ntinkan diri sendiri.

Saya diberitahu untuk tak libatkan diri di tempat awam atau peribadi oleh kerajaan, dan dengan ini mereka telah mel4nggar hak pindaan pertama negara ini. Mereka juga telah memberi amaran untuk men4han saya jika saya tak patuhi arahan kuar4ntinkan diri.”

Walaupun Audrey dah disahkan mengidap C0vid-19, ini tetap tak menghentikan kumpulannya untuk meneruskan protes meminta Gabenor Roy Cooper untuk mempercepatkan rancangan bagi “mengangkat” arahan untuk duduk di rumah.

Malah menurut kumpulan ini, mereka akan terus membuat protes setiap hari selasa sehingga arahan duduk di rumah yang sudah pun dilanjutkan hingga 8 Mei ini ditamatkan.

Memang tak faham bahasa betul dorang ni. Dorang tak faham ke kalau dorang nak kerajaan bagi balik “kebebasan” dorang tu, dorang kena duduk rumah dulu?

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: Lobakmerah

Be the first to comment

Leave a Reply