Instafamous Belanja Orang Awam Buat Swab Test Setelah Beliau Bebas Dari Kuarantin

 

Pada hari pertama Perintah Kawalan Pergerakan 13 Januari lalu, Hafiz Mahamad yang juga instafamous disahkan positif cov1d-19.

Setelah 10 hari beliau menjalankan kuarantin di rumah, Hafiz membuat kejutan dengan menanggung ataupun belanja kos ujian ‘swab test’ yang melibatkan 100 penghantar makanan dan juga termasuk orang awam.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Hafiz Mahamad (@hafizmahamad)

 

Nama sebenarnya Abdul Hafiz Harisuddin Mahamad ataupun yang senang disapa Hafiz berkata, dai terdetik hati untuk menanggung kos perbelanjaan swab test setelah bertemu dengan seorang penjual mangga di persimpangan lampu isyarat di Sepang.

Hafiz memberitahu, selepas dia sudah disahkan negatif c0v1d-19 dan mendapat surat pelepasan dari Klinik k3sihatan Salak, “kira kira 500 meter dari klinik ada seorang abang ni menjual mangga di lampu isyarat dan beliau sempat tegur dan beli mangga dari abang tu.”

“Kasihan tengok dan tanya k3sihatan dia sebab musim C0vid-19 sekarang. Abang tu jawab tak tahu dia okay ke tak sebab nak buat swab test kena perah tenaga… saya faham apa yang abang tu cuba katakan sebab nak buat swab test bukannya murah,” katanya kepada mStar.

Hafiz bersama kumpulan penghantar makanan

Hafiz yang berusia 27 tahun berkata, dari pengalaman belaiu menjadi pesakit c0v1d-19 ini dapat membuatkan dia merasai keadaan keadaan peniaga yang mencari rezeki untuk menyara keluarganya.

Saya akui mental saya terganggu dan rasa sangat stress, tapi hati saya tenang apabila memikirkan k3selamatan keluarga.

Segelintir rider takut untuk melakukan swab test tetapi kebaikan swab test ni adalah kalau mereka postif c0v1d-19, mereka dapat mebuat persiapan dan dapat juga melindungi keluarga mereka dari dijangk1ti.

Dan apabila positif, mereka wajib kuarantin dan siapa akan sara keluarga mereka. Dalam keadaan C0vid-19 sekarang, sudah tentu k3sihatan keluarga diutamakan,” ujarnya.

Hafiz  juga merupakan bekas pesakit Cov1d-19.

Hafiz bekerjasama dengan sebuah klinik di Bangi dan dia menanggung kos ujian swab kepada penghantar makanan yang terded4h dan hafiz juga menanggung kos swab test kepada peniaga peniaga kecil dan orang awam.

“Tapi ada yang terpaksa duduk di rumah dulu sebab tak ada duit nak buat swab test. Pada masa sama, mereka juga terdesak nak tahu apakah status k3sihatan mereka,” katanya.

Hafiz (hadapan, baju hitam) bersama sebahagian penghantar makanan yang menjalani ujian swab C0v1d-19. foto ihsan Hafiz Mahamad

Hafiz berusaha untuk membantu demi memudahkan kerja mereka dan mengharapkan ujian masing masing adalah negatif dan boleh mencari rezeki seperti biasa.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Hafiz Mahamad (@hafizmahamad)

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: hafizmahamad

Be the first to comment

Leave a Reply