Baru je dikenakan ikat jamin, Neelofa ‘kena’ lagi dgn netizen

Kuala Lumpur: Selebriti popular, Neelofa, 32, sekali lagi meraih ‘populariti’ apabila didakwa tidak memakai pelitup muka oleh netizen ketika hadir di Mahkamah Majistret, Seremban, Negeri Sembilan bersama suaminya Muhammad Haris Mohd Ismail atau PU Riz, 26, atas dakwaan melangg4r prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), hari ini.

Menerusi gambar dirakam pihak media di perkarangan mahkamah itu jelas kelihatan niqab dipakai Neelofa yang menjadi imej terbaharunya sejak beberapa bulan lalu menampakkan bentuk hidung dan mulutnya.

“Pakai niqab tak perlu pakai ‘mask’ (pelitup muka) ya?”

Itu antara komen pengguna laman sosial di Facebook Harian Metro yang mempersoalkan penampilan Neelofa itu.

Sementara itu, beberapa pengguna laman sosial di hantaran yang dimuat naik di Instagram Harian Metro @hmetromy turut mempersoalkan perkara sama.

“Pakai purdah pun kena pakai ‘mask’ juga ya Cik Kak,” tulis pengguna itu.

“Lofa macam tak pakai ‘facemask’ jer tu…” tulis pengguna lain pula.

“Pakai purdah tak perlu pakai mask eh? Dulu macam menteri/DG kata pakai pudah pun kena pakai ‘mask’” kata seorang pengguna lagi.

Pada masa sama, seorang lagi pengguna media sosial memuat naik keratan berita mengenai kenyataan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkenaan pemakaian pelitup muka bagi wanita berpurdah yang disiarkan pada 22 Oktober tahun lalu.

Noor Hisham dalam satu kenyataan kepada media dipetik sebagai berkata, pemakaian purdah dan berniqab tidak mampu menghalang mereka daripada dijangk1ti.

“Seperti yang dimaklumkan Majlis Keselamatan Negara (MKN), kita diwajibkan memakai pelitup muka di tempat awam bermula pada 1 Ogos lalu. Ada dua jenis pelitup muka yang boleh dipakai untuk tujuan pencegahan iaitu pelitup muka perubatan dan bukan perubatan.

“Pelitup muka bukan perubatan disyorkan untuk mereka yang tidak bergejala tetapi berada di tempat awam dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan pelitup muka yang mempunyai tiga lapisan fabrik, jadi kita perlu mengikut syor WHO,” katanya.

Terdahulu, pasangan itu mengaku tidak bersalah atas kesalahan melangg4r SOP PKPB selepas pertuduhan dibacakan hadapan Majistret Mahyun Yusoff.

Mereka didakwa atas pertuduhan tidak membuat imbasan aplikasi MySejahtera atau menulis secara manual nama dan nombor telefon sebelum memasuki premis kedai Naeem Carpet Sdn Bhd.

Mereka didakwa melakukan perbuatan itu kedai Naeem Carpet di No 219, Jalan 3/6, Kawasan Perindustrian Nilai 3, di sini, pada jam 4 petang, 2 Mei lalu.

PU Riz juga didakwa tidak memakai pelitup muka di tempat awam iaitu di premis kedai sama dan pada tarikh serta waktu yang sama.

Terdahulu, Pengarah Kesihatan telah menasihati kepada wanita yang berniqab supaya memakai pelitup muka di tempat awam

Pakai juga pelitup muka walaupun berpurdah

Wanita yang berpurdah serta berniqab dinasihatkan tetap memakai pelitup muka bagi mengurangkan risik0 dij4ngkiti C0VID-19.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata pemakaian purdah dan berniqab tidak mampu menghalang mereka daripada dijangk1ti.

“Seperti yang dimaklumkan Majlis Keselam4tan Negara (MKN) kita diwajibkan memakai pelitup muka di tempat awam bermula pada 1 Ogos lalu. Ada duajenis pelitup muka yang boleh dipakai untuk tujuan pencegahan iaitu pelitup muka perub4tan dan bukan perub4tan.

“Pelitup muka bukan perubatan disyorkan untuk mereka yang tidak bergejala tetapi berada di tempat awam dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan pelitup muka yang mempunyai tiga lapisan fabrik, jadi kita perlu mengikut syor WHO,” katanya

Beliau berkata, pemakaian purdah satu lapisan tidak mencukupi untuk melindungi individu terbabit daripada dij4ngkiti.

Justeru, beliau mencadangkan individu memakai purdah atau niqab untuk memakai pelitup muka perubatan atau fabrik tiga lapisan di sebalik purdah yang dipakai.

Neelofa okey, patuh arahan mahkamah – Peguam

SEREMBAN: “Neelofa okey saja. Kita kena patuh arahan mahkamah.”

Demikian kata peguam kepada selebriti Noor Neelofa Mohd Noor, Haresh Mahadevan ketika mengulas pertuduhan melibatkan anak guamnya yang didakwa ingkar prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Dalam pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Mahyun Yusof di Mahkamah Majistret Seremban pada Khamis, Neelofa dan suaminya Muhammad Haris Ismail mengaku tidak bersalah terhadap semua pertud.uhan dikenakan kepada mereka.

Majistret menetapkan 4 Jun depan sebagai tarikh sebutan semula kes.

Neelofa, PU Riz mengaku tidak bersalah langg4r SOP PKPB

Muhammad Haris berdepan dua pertuduhan dan dikenakan ikat jamin RM10,000 manakala Neelofa yang berdepan satu pertuduhan pula dikenakan ikat jamin RM5,000.

Pihak pendakwaan sebelum itu memohon jaminan RM20,000 dikenakan kepada kedua-dua tertu.duh.

Dalam pada itu, ketika ditanya mengapa tiada pendakwaan melibatkan rentas negeri, Haresh mengakui tidak tahu mengenai perkara itu.

“Tak tahu kenapa tiada pertuduhan rentas negeri.

“Hari ini tiada isu rentas negeri, tidak dibangkitkan. Hanya pertuduhan pada hari ini disebut,” katanya ketika ditemui di pekarangan mahkamah.

Isu pelangg4ran SOP PKPB pasangan itu tular di media sosial apabila Neelofa dikatakan memuat naik gambar dan video berada di sebuah kedai karpet di Nilai pada 2 Mei lalu.

SATU petisyen yang menggesa selebriti sensasi Neelofa menerima hukuman setimpal atas kesalahan berulang kali melangg4r prosedur operasi standard (SOP) sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ditandatangani lebih 20,000 individu.

Tindakan selebriti itu kebelakangan ini menimbulkan kemarahan ramai sehingga netizen bersatu hati menyokong petisyen bertajuk langg4r SOP: PDRM, Penjarakan Neelofa Segera.

Petisyen di laman web change.org diwujudkan seorang individu menggunakan nama Hentikan Double Standard itu turut menyenaraikan beberapa kesal4han yang dilakukan isteri kepada pendakwah bebas Haris Ismail atau PU Riz.

Berikut senarai kes4lahan yang di tulis dalam petisyen tersebut

Neelofa merupakan seorang selebriti yang telah banyak kali mel4nggar SOP dan menidakkan undang-undang dalam usaha negara menangani pand3mik C0VID-19. Kesa.lahan-kes.alahan telah dilakukan tanpa serik menyebabkan wujudnya undang-undang yang double standard dikenakan terhadap beliau.

Berikut kesalahan-kesalahan melangg4r SOP yang telah beliau dan keluarga beliau telah lakukan:

1. Majlis Perkahwinan Neelofa & PU Riz di Grand Hyatt – Mac 2021 (tindakan telah diambil)

2. Honeymoom di Langkawi – Mac 2021 (tiada tindakan undang-undang diambil)

3. Rentas negeri ke Nilai 3, Negeri Sembilan tanpa sebab kukuh, sebaliknya ke kedai carpet – Mei 2021 (tiada tindakan undang-undang dikenakan)

4. Neelofa dan seluruh ahli keluarga berkumpul di rumah ketika hari raya Aidilfitri – Mei 2021 (l4nggar SOP Aidilfitri, tiada tindakan undang-undang diambil)

Berdasarkan kesalahan-kesalahan berulang ini, kami desak Kerajaan Malaysia & Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk Neelofa segera dipenjarakan tanpa kompromi sebagai isyarat jelas kepada Kerajaan untuk tidak amalkan undang-undang double standard kepada VVIP & orang kenamaan!

Dia juga menuntut tindakan wajar dikenakan kepada selebriti berusia 32 tahun itu.

Azwan Ali antara rakan selebriti yang lantang mengkritik Neelofa.

“Neelofa adalah seorang selebriti yang banyak kali melangg4r SOP dan menidakkan undang-undang dalam usaha negara menangani pandemik c0vld-19.

“Kesalahan dilakukan tanpa serik menyebabkan wujudnya undang-undang yang double standard (pilih kasih) dikenakan terhadapnya,” tulis individu berkenaan pada petisyen itu.

Antara kesalahan yang disenaraikan dalam petisyen itu adalah majlis perkahwinannya pada Mac; rentas negeri ke Langkawi, Kedah; rentas negeri ke Nilai 3, Negeri Sembilan dan terbaharu video sambutan Aidilfitri bersama ahli keluarga pada 1 Syawal lalu.

PASANGAN selebriti popular, Noor Neelofa Mohd Noor dan suaminya Muhammad Haris Mohd Ismail mengaku tidak bersalah atas pertuduhan melangg4r prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Pertuduhan ke atas kedua-dua mereka dibuat di Mahkamah Majistret Seremban, Negeri Sembilan pada pagi Khamis.

Neelofa dikenakan jaminan sebanyak RM5,000 atas satu pertuduhan iaitu g4gal membuat imbasan aplikasi MySejahtera untuk ‘check in’.

Pihak pendakwaan memohon mahkamah mengenakan j4minan RM20,000, namun peguamnya Haresh Mahadevan memohon jumlah yang lebih rendah.

Manakala Haris atau Pencetus Ummah (PU) Riz pula dikenakan jaminan sebanyak RM10,000 atas dua pertu.duhan iaitu g4gal membuat imbasan aplikasi MySejahtera untuk ‘check in’ atau menulis secara manual serta tidak memakai pelitup muka di tempat awam.

Sebutan semula kes ditetapkan pada 4 Jun depan.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaMedia

Sumber :http://trendingsangat.pw/2021/05/baruikat-lop-lupo-pak/

Be the first to comment

Leave a Reply