Alhamdullilah. Ini Tarikh Byaran Dan Jumlah Baki Yang Akan Dpat Untuk Bantuan Prihatin Rakyat Fasa 3

Pembayaran Bantuan Prihatin Rakyat (BPR 2021) akan dilaksanakan secara bayaran berperingkat mengikut kelompok atau kumpulan kepada pemohon baru dan penerima sedia ada sekiranya permohonan atau kemaskini m.aklumat mereka itu telah diluluskan atau berjaya.

Setiap permohonan dan m.aklumat kemaskini yang dikemukakan oleh pemohon baru dan penerima sedia ada, akan melalui peringkat semakan dengan beberapa agensi yang ditetapkan oleh Kementerian Kewangan Malaysia bagi memastikan maklumat diberikan itu menepati s.yarat kelayakan dikehendaki.

Seperti yang diumumkan oleh Menteri Kewangan dalam kenyataan media terdahulu, pembayaran BPR Fasa Kedua akan dikreditkan ke dalam akaun bank secara berperingkat mulai 7 Mei hingga 12 Mei ini.

Sementara itu, bagi penerima BPR yang tiada akaun bank pula, pembayaran tunai akan dibuat mulai 17 Mei melalui BSN.

Bagi mereka yang berstatus TIDAK LULUS, anda boleh membuat permohonan r.ayuan yang akan dibuka 15 hingga 30 Jun 2021 tidak lama lagi.

Baki Bayaran BPR Fasa 3

Jumlah bayaran yang akan diterima adalah seperti berikut. Kategori Isi Rumah berpendapatan RM 5000 ke bawah, RM 100 sehingga RM 1100 (Bergantung kepada bilangan anak).

Sila rujuk jadual berikut untuk perincian pembayaran

Jumlah yang akan diterima bagi pemohon yang Lulus BPR Fasa 2 (Bukan penerima Fasa Pertama)

Jumlah bayaran BPR Fasa 3 bagi yang telah mengemaskini status bujang kepada berkahwin semasa BPR Fasa 2.

Tarikh Pembayaran

Tarikh pembayaran BPR Fasa Ketiga ini dijangka akan dibuat pada bulan September / Oktober 2021. Setakat ini masih belum ada tarikh rasmi yang diumumkan.

Makluman terkini akan dimaklumkan oleh LHDN atau Kementerian Kewangan Malaysia dari semasa ke semasa.

Cara Semakan Status Bayaran BPR Fasa 3

Untuk membuat semakan status bayaran melalui Portal BPR (Bantuan P.rihatin Rakyat), sila rujuk langkah berikut.

Untuk makluman, jumlah penuh bantuan mengikut kadar pendapatan isi rumah adalah seperti berikut.

Rayuan BPR Dibuka Mulai 15 Hingga 30 Jun 2021

Bagi memastikan BPR dapat disalurkan kepada mereka yang benar-benar layak, permohonan r.ayuan akan dibuka mulai 15 hingga 30 Jun 2021.

Terdapat dua kategori permohonan BPR 2021 iaitu seperti berikut.

Isi Rumah

Merupakan pasangan yang telah berkahwin atau terdiri dari ibu atau bapa tunggal atau b.alu atau j4nda atau dvda yang mempunyai anak atau yang belum berkahwin tetapi merupakan Or4ng Kel4inan U.paya (0KU) yang berumur 60 tahun dan ke atas.

Bujang

Merupakan individu bujang atau ibu atau bapa tunggal atau b.alu atau j4nda atau dvda yang tiada anak. Berumur 21 tahun hingga 59 tahun dan bagi individu kategori 0KU mestilah berumur 18 tahun hingga 59 tahun.

Kategori Isi Rumah BPR

Pemohon merupakan warganegara Malaysia, tinggal dan menetap di Malaysia. Merupakan ketua keluarga yang tinggal dalam satu rumah serta berpendapatan kasar bulanan sebanyak RM 5,000 dan ke bawah (seisi rumah).

Memiliki pasangan warganegara Malaysia atau mempunyai pengenalan diri di Malaysia seperti MyPR atau MyKAS.

Sekiranya pasangan bukan warganegara Malaysia, pasangan mestilah memiliki pengenalan diri yang sah. Memiliki anak termasuk anak tidak sah taraf dan atau anak angkat yang berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Anak mestilah warganegara Malaysia dan mempunyai pengenalan diri Malaysia sama ada MyKad atau MyKid). Mestilah berumur 17 tahun dan ke bawah atau 18 tahun dan ke atas sekiranya masih dalam pengajian di Institusi Pengajian Awam atau Swasta.

Kategori Bujang BPR

Pemohon merupakan warganegara Malaysia, tinggal dan menetap di Malaysia. Berpendapatan kasar sebanyak RM 2,500 dan ke bawah (sebulan).

Berumur antara 21 tahun hingga 59 tahun atau 18 tahun hingga 59 tahun bagi individu 0KU.

Maklumat Lanjut

Untuk mendapatkan maklumat terkini, membuat pertanyaan atau a duan berkaitan BPR Fasa 2, sila lakukannya hubungi saluran berikut.

Kredit : HarianPT via om

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaMedia

Sumber : https://www.tehtarikkaw.com

Be the first to comment

Leave a Reply