Saksi aj4l di depan mata, seseorang ded4h lelaki berkain pelikat dalam video tul4r tak lena tidur – “Mengalir air mata m4ngsa, seolah-olah tahu akan pergi selamanya”

PENUL4RAN video memaparkan sekumpulan petugas kesihatan sedang memberi raw4tan kecem4san kepada pesakit Cov1d-19 yang sedang naz4k ternyata mengvndang perhatian ramai.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Video yang did4kwa dirakam pada Sabtu di Pusat Kuarantin dan Raw4tan Berisiko Rendah (PKRC) Taman Ekspo Pertanian Malaysia (Maeps) di Serdang, Selangor itu sehingga kini meraih lebih dua juta tontonan di TikTok.

Menurut wanita dikenali sebagai Bibi Oni, 40, anak saudaranya merupakan salah seorang pes4kit Cov1d-19 yang turut menjadi saksi kejadian itu.

“Kalau tengok video tu, yang pakai kain pelikat merupakan anak saudara saya. Dia sudah tiga ke empat hari menerima raw4tan di sana.

“Sebenarnya video tu pun ada viral di tempat lain. Tapi saya juga ada dapat video sama, anak saudara hantar dalam grup WhatsApp keluarga.

“Jadi saya kongsi di TikTok untuk bagi kesedaran kepada semua. Saya tiada niat nak viral pun,” ujarnya kepada mStar.

Mesra disapa Bibi, ejen pelancongan yang kini menjalankan bisnes roti di Kuala Kangsar, Perak itu mended4hkan sudah empat ahli keluarganya dij4ngkiti wab4k berkenaan.

Terbaharu, kakaknya yang berusia 47 tahun serta anak saudara dikenali sebagai Syakirin, 26, sedang menerima raw4tan di Maeps selepas dij4ngkiti wab4k itu di Kampung Batu Muda Tambahan, Kuala Lumpur yang baru sahaja dikenakan perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) bermula hari ini sehingga 5 Jun depan.

“Anak saya pernah kena Cov1d-19 pada Mac, anak saudara juga kena di sebuah kilang sarung tangan. Terbaharu, kakak dan anaknya yang juga anak saudara saya ditahan di Maeps.

Kata Bibi, sehingga kini empat ahli keluarganya dij4ngkiti wab4k itu. (Gambar Hiasan).

“Anak saudara saya, Syakirin masih terkesan selepas dia tengok sendiri kem4tian salah seorang pes4kit di depan matanya.

“Dia belum bersedia untuk ditemubual. Dia cuma update kami melalui WhatsApp. Dia kata, m4ngsa mengalir air mata, seolah-olah tahu dia akan pergi buat selamanya.

Kalau tak kena pada diri atau keluarga sendiri, memang susah percaya.

BIBI

“Masa tengah diberi bantuan pernafasan (CPR), anak saudara tengok telefon m4ngsa tak berhenti berbunyi.

“Anak saudara saya masih terkesan, tak boleh nak tidur sebab tr4uma,” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, Bibi turut memberi nasihat kepada masyarakat di luar sana agar terus menjaga diri dan sentiasa berhati-hati.

“Saya nasihatkan orang di luar sana hati-hati. Cov1d-19 memang real, bukan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) nak tipu.

“Kalau tak kena pada diri atau keluarga sendiri, memang susah percaya. Tapi percayalah ia wujud.

“Dalam keadaan macam ni, saya minta anak saudara serta kakak saya di Maeps agar selalu update. Kami pun tak lena tidur,” ujarnya lagi.

Menurut pernyataan pada dua video berbeza yang tular, pes4kit yang diberi raw4tan di atas lantai sebelum men1nggal dunia merupakan seorang pengawal keselamatan.

Dakwa individu yang meninggalkan komen di TikTok, ibu kepada pengawal keselematan itu turut menyusul dan men1nggal dunia tidak lama kemudian, juga kerana C0v1d-19.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaMedia

Sumber : mStar

Be the first to comment

Leave a Reply