Telefon Yes Lain Terbakar, Pelajar Mendapat Vivo Y12s

Nampaknya ada satu lagi kejadian kebakar4n yang melibatkan telefon Yes Altitude 3 dan kali ini di Temerloh, Pahang. @najmi_fatin telah berkongsi di Twitter bahawa telefon kakaknya “meletvp” semasa mengecas. Seperti yang ditunjukkan dalam gambar, telefonnya sebahagiannya hangus dan penutup belakang plastik cacat

Apply phone free dari gov untuk kegunaan adik aku pdpr, RAM 1GB battery 2000mah. Baru pakai tak sampai 3 hari simcard tak boleh read, phone jadi panas nak mampus dengan lagging nokharom. Nak bersyukur macam mana sekarang ni? pic.twitter.com/3OjMNDObKN

— pembenci ikan kering (@ashhhwilly) June 16, 2021

Nasib baik, pelajar itu tidak dicederakan dan dia mendapat bantuan pantas dari gurunya dan masyarakat. Setelah mendengar kejadian itu, Haspul Nizan Deraman, seorang guru di SBPI Temerloh telah memberitahu kumpulan sekolah dan Persatuan Ibu Bapa-Guru. Dia mengatakan dalam masa 30 minit, masyarakat telah mengumpulkan dana yang cukup untuk membeli telefon baru dan dia diberi Vivo Y12s pada waktu petang.

Guru mengucapkan ribuan terima kasih kepada masyarakat kerana menyelesaikan masalah pelajar dalam masa yang singkat. Oleh kerana langkah-langkah penguncian semasa, mereka meminta penjual telefon untuk menghantar telefon terus kepada pelajar.

Vivo Y12s adalah telefon pintar anggaran yang dilengkapi dengan skrin HD + 6.51 ″ yang besar dan ia mempunyai bateri 5,000mAh yang besar. Ia berjalan pada pemproses MediaTek Helio P35 dengan RAM 4GB dan storan 128GB. Peranti ini mempunyai persediaan dwi-kamera 13MP + 2MP dan kamera depan 8MP. Y12 kini dijual pada harga RM699.

Seperti yang dilaporkan sebelumnya, YTL Communications sedang melakukan penyiasatan terhadap insiden kebakaran itu kerana keselamatan produk dan pengguna mereka sangat penting. Awal minggu ini, telefon Yes terbakar ketika seorang budak lelaki berusia 9 tahun di Gombak menggunakannya untuk kelas dalam taliannya. Telefon Yes Altitude 3 diedarkan secara percuma dengan data bernilai satu tahun di bawah YTL Foundation.

Program ini bertujuan untuk membantu keluarga B40 dengan anak-anak mereka keperluan pembelajaran dalam talian. Menurut syarikat itu, mereka telah mengedarkan lebih dari 100,000 telefon di seluruh negara.

Menurut kemas kini baru-baru ini oleh Bibi budak lelaki itu di Facebook, YTL Communications telah menghantar model Yes Altitude 4 yang lebih baru sebagai pengganti. Namun, dia masih takut menggunakan peranti tersebut.

Yes Altitude 4 adalah peranti yang sedikit lebih baik daripada model sebelumnya. Ia mempunyai paparan resolusi 5.5 ″ 960 × 480 piksel, pemproses UNISOC SC9823E 1.4GHz dengan RAM 2GB dan storan 16GB. Baterinya sedikit lebih besar pada 2,800mAh dan ia berjalan pada Android 11 (Go Edition).

Semalam, Xiaomi Malaysia telah memberikan Redmi Note 10 5G baru kepada budak lelaki itu untuk membantunya dalam pembelajaran dalam talian. Telefon RM799 menawarkan perkakasan yang lebih baik termasuk paparan 6.5 ″ Full HD + yang lebih besar, cip MediaTek Dimensity 700 yang lebih baru dengan sokongan 5G, 8GB RAM dan storan 128GB.

Be the first to comment

Leave a Reply