Kaedah Ujian COV!D.19 Kini Dengan Menyapu Telefon Anda Berbanding Melalui Hidung

Pasukan dari Diagnosis Biotech berjaya mengeluarkan kaedah Phone Screen Testing (PoST) untuk mengesan virvs C0V!D.19. Kaedahnya menyapu telefon anda untuk virvs, yang terdengar lebih baik daripada diuji dengan pembasmi hidung dan tekak.

“Sebagai alternatif untuk menguji C0V!D.19, kami mula menjejaki virvs di permukaan dan benda yang digunakan orang. Tetapi detik ‘wow’ datang ketika kita memikirkan telefon orang … Kita menggunakan telefon sepanjang hari, bercakap, di tangan kita. Telefon bimbit adalah pr0ksi yang sangat baik bagi status kami, ”jelas Rodrigo Young, Pengasas Bersama Diagnosis Biotech.

Pasukan ini mendapati bahawa kaedah PoST dapat mengukur kehadiran virvs di screen“lebih dari 80% masa” orang yang menular dengan viral load yang tinggi. Ini sedikit serupa dengan ketepatan beberapa ujian ant1gen, tetapi mungkin tidak setepat dengan ujian PCR molekul.

Ujian PCR molekul menggunakan hujung Q seperti penyapu hidung untuk mengumpulkan sampel sel dan cecair dari hidung dan tekak anda. Ia membolehkan pengenalpastian gen tertentu untuk virvs SARS-CoV-2 yang menyebabkan C0V!D.19.

Kaedah PoST, bagaimanapun, lebih merupakan ujian persekitaran daripada ujian klinikal. Tetapi rayuannya adalah bahawa penyapu hidung tradisional tidak invasif dan lebih murah.

 

Ini bermaksud bahawa bukan hanya sesuai untuk negara berpendapatan rendah, tetapi berpotensi meningkatkan pengujian berkala di kalangan penduduk umum kerana kurang inv4sif. Pensampelan PoST juga memakan waktu kurang dari satu minit dan tidak memerlukan tenaga perubatan – yang memudahkan penggunaan secara besar-besaran di kemudahan besar dan aplikasi berskala besar.

Pemeriksaan PoST tidak mengambil sampel klinikal dan tidak mengambil sampel air liur atau darah. Oleh itu, jika terdapat jejak virvs di telefon, individu tersebut mesti mengasingkan diri dan menjalani ujian PCR.

Diagnosis Biotech telah menggunakan pemeriksaan PoST di firma dan sekolah di Chile untuk menentukan daya maju kaedah tersebut. Ia juga berfungsi di stesen bergerak yang dapat menguji swab telefon dan memberikan hasilnya kepada pemiliknya melalui pesanan teks untuk mengelakkan hubungan fizikal.

Saya tidak melihat PoST pernah menjadi cara yang tepat untuk menyapu virus C0V!D.19, kerana ada peluang bagi orang untuk “men1pu” dalam ujian atau mereka mungkin tidak menggunakan telefon mereka dengan cukup. Tetapi kerana kebanyakan kita menggunakan telefon kita seperti kehidupan kita bergantung padanya, ia boleh menjadi penyelesaian pantas yang tidak memerlukan dicucuk oleh tip-tip raksasa untuk begitu banyak wang.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaMedia

Be the first to comment

Leave a Reply