AirAsia memperoleh Gojek Thailand dengan harga RM208 juta

AirAsia Group telah mengumumkan bahawa cabang digitalnya, AirAsia Digital, akan memperoleh operasi Gojek di Thailand. Kesepakatan itu dikatakan sebagai kemenangan bagi kedua pengembangan Aplikasi Super AirAsia di Asean sambil membolehkan GoJek meningkatkan pelaburan mereka di Vietnam dan Singapura

Menurut Reuters, GoJek akan mendapat kepentingan 4,76% (USD 50 juta) di SuperApp AirAsia yang kini bernilai sekitar USD 1 miliar (sekitar RM4,16 miliar). Itu lebih tinggi daripada nilai pasaran semasa syarikat penerbangan sebanyak USD 868 juta (sekitar RM3.61 bilion).

Sebagai sebahagian daripada komitmennya kepada Thailand, AirAsia Super App akan memanfaatkan perkhidmatan ekosistem yang ada untuk pengendara, peniaga dan pelanggan sambil menambahkan penawaran baru seperti bahan makanan dan barang kecantikan. Ia merancang untuk berkembang ke pasaran baru seperti Chiang Mai dan Phuket dalam waktu terdekat. Sementara itu, aplikasi Gojek masih akan terus berfungsi untuk pelanggan sedia ada di Bangkok sehingga 31 Julai 2021 untuk memastikan kestabilan untuk pemandu dan rakan niaga Gojek semasa.

Pengguna Gojek Thailand akan dijemput untuk berpindah ke AirAsia Super App dalam beberapa minggu akan datang. AirAsia mengatakan bahawa mereka akan bekerjasama rapat dengan pasukan Gojek Thailand yang ada semasa peralihan antara kedua-dua aplikasi tersebut.

Selepas pemerolehan tersebut, AirAsia akan menghadapi persaingan sengit di Thailand daripada saingan seperti Line Man, Grab dan Bolt. Gojek Thailand kini menawarkan pengangkutan, penghantaran makanan dan pembayaran.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Tony Fernandes mengatakan pengumuman hari ini adalah “permulaan kerjasama strategik jangka panjang yang luar biasa dengan Gojek yang pasti akan menggegarkan industri ini.

“Dengan mengambil perniagaan Thai Gojek yang mapan, kita akan dapat memenuhi cita-cita kita di ruang ini untuk menjadi aplikasi super pencabar Asean yang terkemuka.

“Kami sudah mempunyai ekosistem ekonomi digital yang lengkap. Kami telah berjaya mewujudkan lebih daripada 15 produk dan perkhidmatan gaya hidup bukan syarikat penerbangan yang berbeza di platform eCommerce digital kami di Malaysia. Sekarang masanya untuk membawanya ke tahap seterusnya. Sebagai tindak balas terhadap permintaan serantau yang luar biasa, kami menetapkan pandangan untuk membawa penawaran Aplikasi Super kami ke semua pasar utama kami, setelah berjaya dilancarkan di Thailand.

Mengulas mengenai perkongsian itu, Ketua Pegawai Eksekutif Gojek, Kevin Aluwi berkata, “Perjanjian ini adalah bukti pencapaian pasukan kami di Thailand, yang mengembangkan perniagaan dari penyedia perkhidmatan berdasarkan permintaan yang telah memberi perbezaan kepada ratusan ribu orang di seluruh dunia Negara. Perniagaan ini dibina berdasarkan sejumlah besar bakat dan semangat dan tentunya kami akan bekerjasama rapat dengan pekerja Thailand kami dan juga AirAsia melalui peralihan ini. Kami berbangga dan sangat berterima kasih atas semua yang telah dicapai oleh Gojek Thailand, begitu juga untuk pengguna dan pemandu pemandu dan peniaga Thailand kami yang setia, yang selalu menjadi teras dari apa yang kami lakukan.

Walaupun C0V!D.19 telah mempengaruhi sektor penerbangan dengan teruk, AirAsia mengambil kesempatan untuk mengembangkan perniagaan digitalnya. Pada bulan Oktober, mereka melancarkan AirAsia sebagai aplikasi super untuk menyaingi syarikat seperti Grab, Gojek dan WeChat. Aplikasi ini menawarkan pelbagai perkhidmatan dari perkhidmatan kesihatan, penghantaran makanan dan perkhidmatan kewangan. AirAsia diharapkan akan memperkenalkan layanan perjalanan cepat untuk bersaing dengan Grab yang merupakan pemain dominan di Malaysia. Tony baru-baru ini telah berkongsi foto penggoda MPV Toyota Vellfire dan Alphard, dan dia mengatakan bahawa pengalaman itu akan berbeza dengan yang biasa dilakukan oleh rakyat Malaysia.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaMedia

Be the first to comment

Leave a Reply