Rakyat Malaysia kini boleh merakam dan memuat naik YouTube ringkas

Malaysian YouTubers kini dapat merakam dan memuat naik YouTube Shorts ketika versi beta akhirnya tiba. Bergabung dengan TikTok dan Instagram Reels, YouTube Shorts adalah platform perkongsian video dalam bentuk video pendek yang dirakam di telefon pintar.

Dengan youtube shorts, pengguna dapat mengunggah video hingga 60 detik sambil dapat menambahkan teks dan kapsyen serta kemampuan untuk “mengingat kembali” video dan celana pendek lainnya. Terdapat juga ciri penapis asas bagi pencipta untuk memperbetulkan warna video mereka juga.

Namun, yang membezakan Shorts dari platform lain adalah kemampuan pengguna untuk mengambil sampel audio dari sejumlah besar video di seluruh YouTube. Pembuat juga akan dapat memutuskan sama ada mereka tidak mahu video panjang mereka dicampur semula.

Sebenarnya, jika pencipta asal video yang anda campurkan akhirnya menghapus catatan mereka, Pendek anda akan dibisvkan, tidak disenaraikan dan akan dijadualkan untuk dihapvs selama 30 hari.

Saat ini, cara termudah bagi kebanyakan pengguna untuk melihat Shorts di aplikasi YouTube adalah dengan memasukkan kata kunci “shorts” atau hashtag #shorts di Search bar. Anda juga dapat melihat Seluar pendek dipaparkan pada garis masa YouTube utama anda.

Namun, jika anda tidak mempunyai versi beta untuk menyiarkan Seluar YouTube, anda masih boleh memuat naik video menegak tidak melebihi 60 saat dan hashtag #Shorts di hujungnya.

YouTube melaporkan bahawa pemain Shorts telah mengumpulkan lebih daripada 6.5 bilion tontonan sehari di seluruh dunia.

Oleh kerana versi beta sedang diuji oleh pengguna terpilih, fitur tersebut semestinya tersedia untuk semua orang semoga dalam waktu dekat.

Namun, karena pengguna dapat melihat Shorts sejak tahun lalu, YouTube juga akan meningkatkan pengalaman menonton dengan menambahkan tab Shorts khusus di telefon bimbit.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaMedia

Be the first to comment

Leave a Reply