PM: Individu yang diberi v4ksin sepenuhnya mungkin dibenarkan merentas daerah tidak lama lagi

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mendedahk4n bahawa individu yang diberi v4ksin sepenuhnya di Malaysia akan segera menikmati kebebasan di bawah cadangan pelonggaran sekatan SOP. Beliau berkata demikian semasa lawatannya ke Pharmaniaga LifeScience Sdn Bhd hari ini.

Dia mengatakan untuk memberi insentif kepada individu yang telah menyelesaikan v4ksinasi dua dos mereka, pemerintah dapat memberikan izin untuk pergi berbelanja atau melintasi sempadan semasa perintah kawalan pergerakan. Keputusan itu akan diputuskan dalam mesyuarat Majlis Pemulihan Nasional minggu depan. Sekiranya dilaksanakan, individu mungkin perlu menunjukkan sijil digital mereka di MySejahtera sebagai bukti v4ksinasi.

Muhyiddin mengatakan ini sejajar dengan pembukaan lebih banyak sektor ekonomi ketika negara beralih ke Fasa 2 Rancangan Pemulihan Nasional (NRP). Di Lembah Klang, Pasukan Petugas Imunisasi C0V!D.19 (CITF) telah mengumumkan Kapasiti Surge Operasi dengan tujuan untuk memberi v4ksin kepada semua orang dewasa di Kuala Lumpur dan Selangor dengan satu dos pada 1 Ogos.

Mulai hari ini, semua warga emas (berumur 60 tahun ke atas) di Kuala Lumpur dan Selangor tanpa janji temu boleh masuk ke pusat v4ksinasi (PPV) untuk mendapatkan suntik4n v4ksin. Walau bagaimanapun, mereka yang mempunyai janji temu yang ada, diminta untuk mengikut waktu dan tarikh yang telah ditetapkan. Setelah Kapasiti Surge Operasi selesai pada 1 Ogos, semua orang dewasa yang tinggal di Lembah Klang akan dibenarkan masuk ke PPV pilihan mereka.

Di Kuala Lumpur dan Selangor, sejumlah 3.5 juta telah menerima sekurang-kurangnya satu dos v4ksin. CITF bertujuan untuk memv4ksinasi selebihnya 2,6 juta orang dewasa dalam 16 hari dengan meningkatkan kapasiti v4ksinasi kepada 272,000 dos sehari di Lembah Klang.

Pada masa ini, Malaysia memberikan tiga v4ksin – Pfizer, Sinovac, dan AstraZeneca. Kedua-dua Pfizer dan Sinovac mempunyai selang 3 minggu antara dos pertama dan kedua, sementara AstraZeneca mempunyai selang waktu yang lebih lama 9 minggu. Seseorang dianggap diberi vaksin sepenuhnya 2-3 minggu setelah mereka menyelesaikan dos kedua mereka.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaMedia

Be the first to comment

Leave a Reply