Ayda Jebat Dikr1tik Kerana Mahu Bersalin C4esar, Sekali Dr Say Bersuara

Baru-baru ini, pelakon dan penyanyi Ayda Jebat menerima banyak mesej serta komen yang mempersoalkan keputusannya memilih untuk bersalin secara pemb.edahan atau caesar.

Bagaimanapun, Ayda tidak mahu memberi komen lebih mengenai isu berkenaan, malah memilih untuk meluahkan hal yang positif sahaja.

Hal itu menarik perhatian Dr. Say Shazril yang mengulas mengenai persepsi kolot segelintir masyarakat tentang bersalin secara c.zer.

Malahan, isterinya sendiri, Dr. Azura Abbas telah dua kali menjalani pemb.edahan czer untuk melahirkan zuriat mereka.

T.riggered dengan makcik bawang yang komen kepada post Ayda Jebat yang memandang jelek bersalin melalui pemb.edahan atau caesar maka jom buka topik ‘bersalin ikut tingkap’.

“Kepada yang tak tahu, isteri saya bersalin kali pertama through emergency c.aesar & kali kedua through elective c.aesar. Kalau tanya saya, semestinya saya suka isteri bersalin cara biasa sebab kurang komplikasi & kurang hospital stay.

“Namun kali pertama bersalin kami terp.aksa c.aesar sebab tali pusat menjerut kuat leher baby maka takkan saya nak cakap dengan bini “ehhh jangan, c.aesar mahal, cuba u try teran kuat sikit, berak, berak”.

“Kali kedua pakar kami cerita ada 20% risiko kegagalan untuk bini bersalin biasa maka saya decide saya taknak amik risiko tu & nasihatkan bini to go for elective caesar,” ceritanya.

Dalam pada itu, Dr Say memohon agar individu kolot itu mengubah cara pemikiran kerana ketika situasi itu perkara utama yang perlu diutamakan adalah keselamatan anak dan ibu.

Dah tu celah mananya wanita yang bersalin caesar ini tak layak bergelar ibu kalau bersalin caesar lagi banyak r.isiko dan komplikasinya? Tolonglah ubah pemikiran kebelakang ni. Yang penting keselamatan dan kesejahteraan anak dan ibu itu.

Sumber : Gempak/Ohbulan

Be the first to comment

Leave a Reply