“Tubuh bertukar gel4p dan bau m4y4t”- Pended4han Salih Yaakob buat ramai terkejvt

” Cikgu tahu saya se0rang banyak cakap..”

Itu kata-kata pelak0n Salih Yaac0b, legenda hiburan tanah air yang cukup disegani. Beliau lam4 menceburkan diri dalam dunia seni, sejak tahun 80-an lagi.

Umum mengenal1 Salih yang terkenal sebagai penghibur serba b0leh yang berbakat sebagai penyanyi, pelakon, pelaw4k dan pengacara.

Selain bergel4r se0rang penyampai radi0 Sinar yang berkhidmat selama 14 tahun, Salih pernah tamp1l dengan lima album dan berlakon lebih 14 filem.

Bakat melaw4k sudah ada dalam dirinya sejak kecil. Membuka cerita, Salih meng4kui amat meminati filem-filem lama dan sering men1ru lak0nan karakter lama sebagai wadah hiburan.

” Saya masih ingat, ketika menuntut di d4rjah enam, saya pengs4n selepas terj4tuh gara-gara meniru aks1 dalam filem Ali Baba Bujang Lapok.

” Sal4h se0rang cikgu menyangka saya sudah m4ti. Mereka kend0ng saya sampai ke kl1nik. Walhal masing-masing ada kereta mewah,” ceritanya.

Kata pelak0n ini, dia bukan se0rang yang berpelajaran tinggi. Hidup serba kekurangan dan dibesarkan dalam keluarga sus4h.

” Hidup di kampung cukup sus4h. Mandi air telaga, lampu pakai pelita.

” Dalam pelajaran saya tak kej4r lebih. Bagi 0rang dahulu, kerja kerani pun sudah dianggap bagus. Kalau balik kampung tunggang mot0sikal sudah dipandang tinggi. Penduduk gel4r ‘0rang KL’,” ceritanya lagi.

Hampir setiap hari makan telur g0reng dan sardin

Sebelum menempa nama sebagai Salih Yaacob, penghibur ini pernah melakukan berm4cam-macam jenis kerja.

Dari kerja k1lang, sehinggalah kerani perkapalan. Semua ditempuhnya demi kel4ngsungan hidup pada ketika itu.

” Saya datang ke Kuala Lumpur untuk bekerja. Bermula dengan kerja kilang, dib4yar RM5 sehari.

” Tinggal rumah set1nggan di tepi landasan kereta api. Hampir setiap har1 makan telur goreng dan sardin. Guna pula air telaga untuk keperluan harian.

” Kemudian saya dit4warkan kerja sebagai kerani. Tugas per1ksa muatan kapal yang berlabuh di pelabuhan Klang. Selepas itu, bekerja pul4 di kilang kertas,” katanya.

Pada tahun 1980, Salih cuba memasuki b1dang seni dengan menyertai Pentarama di bawah J4batan Penerangan Malaysia selama tiga tahun.

” Masa itu, saya t4k ada asas menari, berlak0n, melawak. Saya terjumpa penyany1, Shidee dan minta dia aj4r saya menari.

” Rupanya dia juga t1dak tahu menari. Selepas itu, baru saya amb1l kursus dan belajar pelbagai jenis tarian sebagai asas,” selor0hnya.

Diri bau m4y4t. Tubuh bertuk4r gelap

Umum mengetahui, sekitar tahun 2000, Salih diuj1 s4kit. Membuatkan dirinya h1lang dari radar seni buat seketika. Katanya, pengalaman itu terlalu ber4t untuk dikenang. Justeru dia engg4n berk0ngsi terlalu mendalam.

” Macam-macam saya lalui. Diri b4u m4y4t. Tubuh bertuk4r gelap. Ada yang kata saya dah tak ada.

” Saya seakan sudah pergi ke al4m lain. Melihat jas4d sendiri. Kalau saya cakap, orang kata saya g1la. T0hmahan orang, saya maafkan,” ceritanya.

Ketentuan Tuhan, Salih diberi kesembvhan dan bangk1t daripada kesak1tan.

” Lepas album ketiga, suara saya h1lang. H1lang terus. Saya memikirkan, apa lagi tentang aku yang b0leh menjadi punca pend4patan.

” Masa itu saya dah t4k terima tawaran buat sh0w. Tapi rezeki datang. Pihak radi0 Sinar tawarkan jadi penyampai. Saya macam t4k percaya. Kata saya ‘agak-agaklah’.

” Macam-macam saya cuba. Sampaikan lap0ran traf1k pun ada. Pegang pelbagai gel4ran. C0nt0h Abang Jamm. Tak sangka, kerja di k0nti serasi dengan saya,” kongsinya.

Artis lama pendap4tan berapa sahaja

Satu pertanyaan sering dilayangkan, t1dakkah Salih Yaacob mahu kembali aktif dalam industri seni. T1dak menidak atau mengiyakan, dia menjawab s0alan itu dengan alasan tersendiri.

” Keadaan 1ndustri t4k berubah. Macam itu juga. Kami orang lama macam tak berh4rga. Yang terlalu diangkat 0rang baru.

” Industri kita ini cukup berbeza dengan neg4ra luar. Yang lama semakin dit0lak tepi. Saya kasih dan rindu pada 0rang lama. Mereka yang menghidupkan j1wa saya semasa kanak-kanak.

” Kami artis lama pend4patan berapa sahaja. Makin dib4yar rendah dan semakin dipandang t4k bernilai. Yang kaya pihak pr0duksi. Saya kecew4,” katanya lagi.

Tegas Salih lagi, dia tidak men0lak untuk kembali ke dunia seni. Namun katanya biarlah bay4ran diterima setimpal dan berbal0i dengan pengalaman.

” Saya memang nak kembali. Tetapi, biarlah berbal0i. Saya ada tanggungan, makan minum keluarga, sek0lah anak. Itu amal jariah saya.

” Kalau saya dib4ntu, maka yang memb4ntu itu menol0ng amal jariah saya,” jelasnya.

Salih bersama t1ga isterinya (dari kiri) Norlizah, Norfara dan Emi.

Salih Yaac0b syukur rezeki bersama 3 isteri

Salih Yaacob, 60, bersyukur kerana diber1 rezeki yang cukup buatnya dan keluarga ketika negara masih melaksanakan Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP) akibat penul4ran p4ndemik c0vld-19 sehingga 12 Mei ini.

Salih ketika dihubvngi berkata, hingga kini dia bersama tiga isterinya dan anak-anak masih cukvp bekalan makanan dan kew4ngan untuk menyara kehidupan.

“Alhamdulillah, rezeki untuk saya dan keluarga mas1h lagi Allah kurniakan. Walaupun sudah setahun saya t1dak bekerja dan sekarang PKP pula, rezeki diper0leh itu mencukupi.

“Syukur pada Allah kerana saya juga t4k perlu minta b4ntuan untuk keluarga. Paling bermakna, Allah kurniakan juga kes1hatan yang baik pada saya, isteri-isteri, anak-anak dan cucu,” katanya kepada Harian Metro.

Menurut Salih, dia juga tenang menj4lani kehidupannya sekarang apabila sepenuh masa banyak dilu4ng bersama keluarga tersayang.

“Alhamdulillah, tiga isteri saya t1nggal berdekatan. Jadi, tiada mas4lah untuk saya ke rumah mereka dan hidangan makanan pun saling memb4ntu.

“Kemuafakatan sesama kami semua, cukup buat saya gembira menj4lani kehidupan yang t1nggal saki-baki ini. Syukur, selama ini Allah sudah member1 terlu banyak kepada saya,” katanya

Berk0ngsi pandangannya terhadap penul4ran p4ndemik c0vld -19 di Malaysia dan seluruh dunia, Salih berkata, dia melihat p0sitif yang mana Allah kini memberi per1ngatan kepada manusia.

“Sekarang, saya lebih selesa muhas4bah diri. Apa yang berlaku ketika ini, saya melihat pada sudut pandang p0sitif yang mana ia kasih sayang Allah dan saya yakin ada h1kmah di sebaliknya.

“Saya hanya mahu terus bersyukur dan reda dengan perj4lanan kehidupan sekarang, termasuk mahu terus perbaiki diri dan ber4mal, apatah lagi ketika ini Ramadan,” katanya.

Salih berkata, dia juga menganggap sud4h bersara dari kerjaya seni apabila meninggalkan k0nti radi0 Sinar FM tahun lalu selepas 13 tahun berkh1dmat berikutan faktor usia dan kes1hatan diri.

Sudah meninggalkan karier lak0nan sekitar 20 tahun lalu, Salih pernah jadi perhat1an dalam filem era 1980-an seperti Jejaka Perasan Keluarga 99, Azam dan Mr Os.

Salih pernah mem1liki empat isteri, tetapi sudah bercerra1 seorang daripadanya pada 2015 selepas 23 tahun hidup bersama.

Kini, Salih bahagia meneruskan keh1dupan bersama tiga isteri iaitu Norlizah Mamat, 55, (isteri pertama) Norfara Wahida Sulaiman, 41, (ketiga) dan Samihah Sheikh Ali (Emi), 34, (keempat) yang masih set1a bersama dalam sus4h dan senang.

7 fakta mengejvtkan tentang Salih Yaakob

1) Lah1r pada 25 November 1961, kerjaya Salih bermula setelah uj1 bakat Pentarama Jabatan Penerangan Malaysia pada tahun 1980 dan bertug4s sebagai penari dan penyanyi.

2) Setelah tiga tahun bersama Pentarama, Salih meneruskan kerj4yanya bersama Orkestra Tenter4 Darat (OTD) sehingga tahun 1986.

Semasa dengan OTD, penerbit Baharuddin Kadir sering memerhat1nya dan daripada situlah beliau ditawarkan untuk muncul dalam pr0gram Mekar Sejambak.

3) Pada permulaan karier sebagai pelak0n juga ramai 0rang yang membandingkan Salih dengan Allahy4rham S. Samsudin, disebabkan oleh bentuk tubvh yang hampir sama.

4) Menyertai Sinar pada 2006, beliau menjadi penyampa1 untuk rancangan Sinar Pagi bersama Raja Azura dan Khairil Rashid sehingga 2015. Beliau kemud1annya berpindah ke segmen Santai Sinar Bersama Feeya Iskandar CikPiah pada 2016.

5) F1lem yang Salih paling gemari pula adalah Kelu4rga 99 arahan A.R Badul kerana penggambaran dibuat di Tha1land. Malah kerana lagu itu 0rang masih mengingati lirik “1 and 2, 2 and 3… 3 and 1, I l0ve U..”

6) Salih Yaacob pernah dicad4ng untuk menerima anugerah c0nt0h keluarga p0Iigam1 dari ker4jaan negeri Kelantan kerana mampu menguruskan rumh t4ngga dengan baik mengikut hukvm lslam.

7) Tiga isteri Salih adalah Norlizah Mamat, 56, Norfara Wahida Sulaiman, 42, dan Samihah Syeikh Ali, 34. Salih bercerra1 dengan Nor Raha Hamad, 52, 1steri keduanya pada 2015.

Daripada keempat-empat perkahwinan itu Salih dikurn1akan 13 orang anak.

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LP

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lepat Pisang

Sumber:  https://bartasangbad.site/

Be the first to comment

Leave a Reply