MB Perak Berkata Telefon Bimbit Dengan Spesifikasi Rendah Lebih Baik Daripada Telefon Pintar

Menteri Besar Perak, Datuk Saarani Mohamad hari ini menyerang mereka yang mengkr1tik kerajaan kerana mengedarkan telefon pintar “berkualiti rendah” kepada pelajar dari keluarga B40 di bawah program Tuisyen Cikgu Saarani (TCS).

Saarani menegaskan bahawa pelajar ini tidak akan dapat mengikuti kelas pembelajaran dalam talian (PdPR) sebaliknya.

“Lebih baik daripada tidak memiliki telefon pintar sama sekali. Bayangkan, jika 20,000 pelajar itu tidak mempunyai telefon pintar sama sekali, bagaimana mereka akan menjalankan pembelajaran dalam talian mereka?

“Mesyuarat dewan eksekutif negeri dan Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengajian Tinggi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Saidi Mohammad Daud memeriksa telefon pintar dan ciri-ciri tersebut dianggap sesuai untuk pelajar menjalankan pembelajaran dalam talian mereka,” katanya pada sidang media menerusi Zoom hari ini.

Saarani juga mengatakan bahawa telefon pintar Yes Altitude 3 disumbangkan oleh YTL Foundation.

“Telefonnya percuma. Kami tidak menghabiskan satu sen pun. Sekiranya seseorang ingin menderma semasa susah, lebih baik menerima daripada mengatakan tidak. “Tambahan pula, sebanyak 100,000 unit model telefon pintar telah diedarkan kepada pelajar oleh YTL Foundation untuk pembelajaran dalam talian sejak perintah kawalan pergerakan pertama pada Mac lalu.

“Sekiranya telefon pintar yang sama digunakan untuk pembelajaran dalam talian sejak tahun lalu, maka saya tidak tahu mengapa harus ada masalah sekarang dengan menggunakan telefon yang sama untuk tujuan yang sama,” katanya.

Ketika diminta mengulas mengenai kejadian di mana salah satu telefon pintar yang diduga menyala, Saarani mengatakan ia tidak memerlukan siasatan kerana hanya satu yang terb4kar dari 100,000 yang diedarkan oleh YTL Foundation.

Semalam, Pengarah Komunikasi Pemuda Amanah Perak, Mohd Ikhmal Mohd Iskandar mengatakan bahawa 20,000 telefon pintar yang telah diberikan oleh kerajaan Perak kepada pelajar di negeri ini kurang dilengkapi dan tidak sesuai untuk pembelajaran dalam talian.

Dia mengatakan bahawa peranti tersebut hanya dapat digunakan untuk aplikasi paling asas.

“Tidak ada gunanya mengatakan kita mencontohi negara maju dalam memberikan norma pendidikan baru kepada generasi berikutnya negara ketika pemimpin kita terjebak dengan pemikiran yang ketinggalan zaman.

“Sangat disayangkan dunia beralih ke teknologi 5G, tetapi proses pemikiran para pemimpin kita masih di era Nokia 3310,” katanya.

Pada hari Isnin, Ahmad Saidi mengumumkan pengedaran 20,000 telefon pintar, dengan mengatakan bahawa mereka adalah peranti dengan spesifikasi rendah untuk mengelakkan pelajar menggunakannya untuk bermain permainan.

Laman berita teknologi SoyaCincau menyimpulkan bahawa telefon pintar adalah peranti asas dengan pemproses MediaTek 1.3GHz, RAM 1GB dan storan 8GB. – Surat Bahasa Melayu

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaMedia

Be the first to comment

Leave a Reply