Korang tau tak, ada cara nak elakkan k3ntut berbau? Meh dgr apa Dr Amalina cakap ni…

Apa itu k3ntut?

K3ntut atau dalam bahasa perubatan disebut dengan flatus adalah proses biologi yang normal, terjadi secara regular serta rutin dan menjadi hal yang lumrah pada setiap orang. Justreu terkadang pada pesakit yang melakukan operasi pada bahagian sistem pencernaan, k3ntut menjadi tolak ukur dari kepulihannya.

Walaupun kentut ni merupakan perkara normal dan sihat untuk kita semua, tapi bila depan orang tu memang malu betul kalau kentut berbunyi. Tapi dah semestinya tak boleh lawan silent killer, kentut senyap tapi bau diaaaaa! pergh… hanya orang yang pernah menghadapi situasi ni je yang tahu… hahahaha!

Baru-baru ini, menerusi Instagram Dr Amalina ada kongsikan satu video tentang k3ntut berbau.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Dr. Amalina | General Surgery (@dramalinabakri)

K3ntut biasanya terjadi beberapa kali dalam sehari, dan semakin sering terjadi jika kita mengambil makanan-makanan yang mengandung gas. Menurut beliau, semua orang kentut.. tidak kira anda Supermodel, artis dan Permaisuri juga akan k3ntut. Kebiasaanya seseorang melakukan k3ntut sebanyak 5 hingga 15 kali dalam sehari. Bahkan, ada orang yang mungkin saja k3ntut lebih dari 40 kali dalam sehari. Kondisi ini disebut dengan k3ntut yang berlebihan. Biasanya hal tersebut diakibatkan adanya permasalahan dalam sistem pencernaan.

Tidak Semua Kentut Berbau Busuk

Percaya atau tidak, 99% daripada kentut yang dihasilkan tidak berbau dan sekiranya kentut anda berbau, ini adalah disebabkan oleh kandungan makanan yang mengandungi sulfur seperti brokoli dan kobis.

Antara lainnya disebabkan oleh pengambilan makanan yang mengandungi laktosa, kekacang, ubat ubatan dan juga masalah sembelit.

Berikut adalah 5 punca kentut berbau busuk:

#1. Makanan tinggi serat (food High in Sulphur)

#2. Lactose intolerance

#3.Ubatan seperti antibiotik (Medication)

#4. Sembelit juga punca kentut busuk (Constipation)

#5. Kekacang (Beans)

Tips hilangkan kentut bau busuk

Dr Amalina memberitahu, k3ntut yang berbau adalah perkara yang biasa dan tak perlu dirisaukan. Tapi kalau korang demam, berat badan berkurangan, cirit birit berpanjangan atau darah dalam najis sekali dengan kentut berbau, korang perlu jumpa doktor.

Tapi, Dr Amalina juga ada kongsikan cara-cara untuk kurangkan bau k3ntut yang terlalu busuk ni..

  1. Makan makanan dengan portion yang sikit tapi lebih kerap.
  2. Minum atau kunyah makanan korang perlahan-lahan.
  3. Kerap bersenam untuk tingkatkan pencernaan makanan.
  4. Terakhir sekali, minum peppermint tea atau teh yang diletakkan daun pudina.

Eh senangnya? Bukan tu je tau, ada netizen yang komen dekat video Dr Amalina ni cakap yang memang pepermint tea buatkan kentut dorang tak berbau. Wah, menarik kan! Lepas ni min nak tanam pudina banyak2 kat rumah lah… hehehehe… Bau mint gitu… So korang, apa lagi.. nnti boleh try tips ni ye.. xde la malu kalau2 terk3ntut time orang ramai… hehehe.. sekadar perkongsian…

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LP

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lepat Pisang

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply