Lelaki ini menc3raikan isteri selepas menjadi kaya, kemudian anak lelaki mereka memilih untuk tinggal bersama bapa hanya disebabkan perkara ini.

Seorang lelaki yang sudah berkeluarga membuat keputusan untuk berpindah ke bandar besar bagi tujuan mencari pekerjaan. Lelaki ini telah berjanji dengan isteri dan anak lelakinya bahawa hanya dengan mendapatkan pekerjaan di bandar, baharulah kehidupan mereka sekeluarga mampu berubah menjadi lebih baik.

Isteri lelaki ini amat bersetuju dengan keputusan suaminya dan merelakan pemergian suaminya untuk ke bandar demi mencari rezeki buat mereka dan meninggalkan satu-satunya anak lelaki mereka di kampung. Kini, oleh kerana lelaki ini telah pergi dan tinggal jauh di bandar, isteri ini berasa sangat sunyi dan merindui suami, tetapi sentiasa setia menunggu kepulangan suaminya pada suatu hari nanti.

Pada mulanya, lelaki ini akan menghantar sejumlah wang kepada isterinya dan menghubunginya beberapa kali dalam sehari. Akan tetapi, tidak lama kemudian, lelaki ini tidak lagi menghantar wang dan membuat panggilan seperti biasa. Seperti lelaki ini sudah mula mahu melupakan isteri dan anak lelakinya di kampung.

Si isteri kemudian mula berasa bimbang kerana tidak lagi dapat menghubungi suaminya. Sehingga pada suatu ketika, isteri ini pernah mencuba untuk mencari suaminya di bandar tetapi tidak berjaya menjejakinya.

Akhirnya, akibat kekurangan wang yang tidak lagi dikirim oleh suami, si isteri membuat keputusan untuk menjual buah-buahan di pasar bagi menyara keluarganya.

Seorang lelaki menceraikan isteri selepas menjadi kaya, kemudian anak lelaki mereka memilih untuk tinggal bersama bapa hanya disebabkan perkara ini.

Sekadar Gambar Hiasan

Walaupun isteri ini bekerja keras mencari rezeki dengan mula berniaga pada waktu subuh dan pulang lewat malam ke rumah, hasil perniagaannya masih kurang dan tidak seberapa.

Tiga tahun sudah berlalu selepas suaminya tiba-tiba hilang dan senyap tanpa khabar berita. Pada suatu hari, lelaki ini telah muncul dan kembali ke kampung halamannya dengan menaiki kereta mewah yang agak mahal.

Melihat gaya lelaki ini yang sudah kaya, jiran tetangga memikirkan akhirnya penderitaan wanita ini akan berakhir tidak lama lagi kerana suaminya akan mengambilnya dan anak lelaki mereka untuk tinggal di bandar dan menjalani kehidupan yang lebih baik.

Walau bagaimanapun, pada malam itu, lelaki ini rupa-rupanya sudah lupa daratan dan memberitahu isterinya yang dia pulang ke kampung halaman kerana mahu menceraikannya. Lelaki ini berkata dia sudah tidak lagi mencintai isterinya ini selepas tiga tahun berpisah.

Perkara sebenar yang akhirnya diketahui oleh isterinya tidak lama kemudian bahawa lelaki ini telah menemui seorang teman wanita baru yang lebih muda lagi cantik dan mereka telah tinggal bersama serta memadu kasih di bandar.

Hakikat mengapa isteri yang setia ini mahu diceraikan amat mengejutkan. Wanita ini berasa amat sukar untuk mempercayai dengan apa yang telah didengarinya dan dia bertanya kepada suaminya, “Adakah benar sudah tidak ada lagi cinta antara kita? Adakah perlu saya menunggu kepulangan kamu setiap hari selama bertahun-tahun ini jika tidak kerana cinta?”

Dengan nada kejam suami ini menjawab, “Saya tidak pernah kata pun kamu perlu menunggu saya pulang. Apa-apa sahajalah… Apa yang penting saya perlu menceraikan kamu pada malam ini juga dan saya tidak lagi cintakan kamu!”

Kemudian isteri ini bertanya, “Tetapi, bagaimana pula dengan anak lelaki kita? Saya tidak mahu menyakitkan hatinya.”

Lelaki ini menjawab, “Terpulanglah kepadanya mahu tinggal dengan sesiapa pun. Sama ada mahu terus tinggal dengan kamu di kampung ini atau mengikut saya tinggal di bandar. Saya tidak peduli!”

Wanita ini kemudian telah bersetuju. Dengan penuh keyakinan yang tinggi bahawa anak lelakinya akan tinggal bersamanya selepas perceraian itu. Bukankah selama ini, hanya dia sahaja yang telah bersusah payah membesarkan anak ini sementara suaminya tiada di sisi.

Pada hari mereka memfailkan perceraian di mahkamah, hakim telah bertanya kepada anak lelaki ini, dengan siapa dia mahu tinggal selepas ibu bapanya bercerai?

Anak lelaki ini berkata, “Saya mahu tinggal bersama bapa saya. Saya mahu tinggal dengan bapa saya!”

Hakim ini begitu terkejut apabila mendengar keputusan itu dan bertanya kepada anak lelaki mengapa dia memilih bapanya. Kemudian anak lelaki ini mengukir senyuman di wajahnya sambil berkata, “Kerana bapa saya seorang yang kaya!”

Katanya, “Jika saya tinggal dengan bapa saya, dia boleh membelikan apa sahaja yang saya mahukan dan mengikut kemahuan saya. Sementara ibu saya seorang yang miskin. Sehingga mahu membeli buah untuk kami makan pun dia tidak mampu.”

Kata anak lelaki ini lagi, ibunya selalu memarahinya apabila dia menjadi nakal. Jadi anak ini tidak berasa ragu-ragu untuk meninggalkan ibunya di kampung dan tinggal bersama bapanya di bandar.

Walau bagaimanapun. wanita ini tidak mahu berputus asa untuk meyakinkan anak lelakinya.

Wanita ini menghampiri anak lelakinya dan bertanya, “Anak ibu, mengapa kamu kata kepada hakim itu yang kamu tidak mahu tinggal bersama ibu? Ibu boleh berjanji akan membelikan apa sahaja yang kamu mahu mulai sekarang.”

Tetapi, kemudian anak lelaki ini memalingkan wajahnya dan berkata, “Saya tidak suka ibu!”

Mendengar perkataan yang keluar daripada mulut anak lelakinya, lelaki ini menjadi bangga dan tidak dapat menahan diri daripada mengukir senyuman. Berbaloi juga apabila dua hari yang lepas dia membelikan anaknya dengan permainan yang mahal dan membelanjanya makanan yang enak sebelum anak lelaki ini membuat keputusan itu.

Dua hari sebelum keputusan itu, lelaki ini telah menemui anak lelakinya semasa ibunya bekerja di pasar. Bapa ini telah menyogok anaknya dengan permainan dan makanan supaya dia akan membuat keputusan untuk tinggal bersamanya di bandar. Lelaki ini sebenarnya mahukan anak bersama teman wanitanya, tetapi wanita itu tidak bersedia menjadi ibu dan memikul tanggungjawab rumah tangga. Jadi, ada baiknya lelaki ini menjaga dan membesarkan anak lelaki tunggalnya ini sebagai pewarisnya kelak.

Apabila anak lelaki ini memberitahu mahkamah yang dia mahu tinggal bersama bapanya, wanita ini menjadi sangat sedih. Hati ibu ini menjadi luluh dan kecewa kerana telah dikhianati apabila mendapat tahu sikap anak lelakinya juga tidak bertanggungjawab sama seperti bapanya. Bapa borek anak rintik.

Ibu yang kecewa ini sudah memikirkan lebih baik dia mengambil nyawanya sendiri jika begini takdir buat dirinya, tetapi kemudian dia berfikir kembali dan meyakini diri… Pada suatu hari, anak lelaki tunggalnya ini akan kembali kepadanya apabila mendapat tahu kasih sayang ibu tiri tidak akan sama seperti mana ibu sendiri.

Sebelum anak lelaki ini berpindah ke bandar untuk tinggal bersama bapanya, ibu yang kasihan ini telah membelikan anaknya barang permainan dan makanan kesukaannya. Secara spontan, anak lelaki ini telah mencampakkannya di atas jalan dan meminta bapanya supaya menghidupkan enjin kereta dan mereka bergerak segera. Anak ini tidak mahu melihat wajah ibunya lagi.

Hati ibu ini hancur berderai apabila melihat bagaimana anak lelakinya boleh menjadi anak derhaka semata-mata kerana melihat dan terpengaruh dengan kekayaan bapanya. Ibu malang ini meneruskan kehidupannya sebagai penjual buah-buahan di pasar tetapi perniagaannya semakin merosot dan sering menanggung kerugian. Wanita ini juga pernah beberapa kali membuat percubaan menghubungi anak lelakinya dan mahu mencarinya di bandar.

Akan tetapi, sebaik sahaja dia sampai di stesen bas, wanita ini berpatah balik dan pulang ke kampung kerana tidak tahu bagaimana untuk mencari anak lelakinya di bandar besar yang penuh cabaran itu. Oleh kerana tidak pasti, maka dia telah melupakan sahaja hajatnya untuk bertemu dengan anak lelaki yang dirinduinya.

Pada satu hari, wanita ini telah menerima satu kiriman bungkusan dengan cek bernilai RM4,000 di dalamnya. Dia tidak tahu siapa pengirimnya, tetapi apabila wanita ini memeriksa bungkusan itu sekali lagi, dilihatnya terdapat nota ‘Saya Sayang Kamu’ di dalamnya. Jadi, dia tidak berani menerima wang ini. Semenjak itu, kiriman cek dengan jumlah yang sama akan tiba bersama notanya setiap bulan. Oleh kerana wanita ini miskin dan terdesak menggunakan sedikit wang, maka dia bersangka baik bahawa pengirimnya mempunyai niat untuk membantunya, jadi dia telah menggunakan wang itu.

Pada satu hari di musim bunga, wanita ini menerima satu surat yang tertulis, “Apa khabar ibu? Saya tahu ibu sentiasa sayangkan saya dan ibu pasti telah sangat menderita setelah saya meninggalkan ibu bersendirian. Ibu, saya sangat sayangkan ibu dan merindui belaian ibu.”

“Ibu perlu tahu sebab mengapa saya mengambil keputusan untuk tinggal bersama ayah. Saya hanya mahu membantu ibu. Ayah selalu memberi saya wang dan saya berfikir lebih baik saya menghantar kesemua wang ini kepada ibu. Jadi, selepas ini ibu tidak perlu bersusah payah menjual buah-buahan di pasar lagi.”

Seorang lelaki menceraikan isteri selepas menjadi kaya, kemudian anak lelaki mereka memilih untuk tinggal bersama bapa hanya disebabkan perkara ini.

Sekadar Gambar Hiasan

“Ibu, tolong jaga diri dengan baik. Jangan bimbang dengan diri saya. Saya pasti akan kembali kepada ibu pada suatu hari nanti. Ibu akan sentiasa di hati saya kerana ibu adalah ibu saya. Saya tidak akan meninggalkan ibu lagi selepas ini. Ibu tunggu! Saya akan mengambil ibu untuk tinggal bersama saya apabila saya dewasa kelak.”

Wanita ini tidak dapat menahan air matanya dari terus mengalir sebaik sahaja menghabiskan bacaan perkataan terakhir di dalam surat kiriman anak lelakinya. Hatinya sungguh sayu dan hiba apabila menyedari tindakan anak lelaki ini yang bersikap dingin itu adalah semata-mata kerana memikirkan kebajikan dan cara terbaik bagi membantu ibunya. Baharulah wanita ini mengetahui bahawa anak lelakinya tidak pernah berniat untuk terus meninggalkannya. Kini dia boleh berasa lega bahawa pada suatu hari nanti, akhirnya mereka akan bertemu semula dan menemui bahagia apabila dapat tinggal bersama-sama.

Sumber : Era Baru

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DD

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Be the first to comment

Leave a Reply