“Tolong Jangan Buat Nur 3,” – Jalan Cerita Makin ‘Annoying’, Netizen Mohon Tiada Sequel & Ini Respon Pengarah Drama Nur.

Menerima ribuan mesej menyatakan ketidakpuasan hati terhadap perjalanan watak dalam Nur 2, pengarah Shahrulezad Mohameddin menjelaskan setiap apa yang dipaparkan punya maksud tersirat dan pengajaran tersendiri.

Malah, ada netizen mendakwa jalan ceritanya menjadi ‘annoying’.

“Tolong jangan buat dah drama Nur season 3. Takut pulak ayah haji kahwin dengan gadis Lorong, mak adan kena stroke sebab terkejut. Madi jadi bapak ayam.

“Ecah buka kedai jual sup bunjut lepastu kahwin dengan warden penjara. Adam kahwin 2. Nur aku takdak idea dia nak jadi apa better dia p kerja dekat baskin robin jelah makan aiskrim hari2 asyik kesian dekat orang pun tak guna. Haihh annoying betoi hahaha.”

Katanya, tidak mampu menjelaskan satu persatu kekecewaan penonton, namun bagi pengarah ini, situasi itulah yang sebenarnya berlaku dalam realiti yang mana penonton tidak mahu menerima hakikat.

“Kalau ikutkan hati abam ni abam nak ulas satu persatu komen penonton/netizen yg memberi reaksi terhadap kebodohan/naive Nur, Ecah dan Adam dalam medsos.

“Kalau boleh abam nak suap satu demi satu pengajaran atau maksud yg tersirat disebalik kejadian atau peristiwa yg berlaku dalam keluarga itu.

“Tapi abam sedar abam tak mampu berbuat demikian. Terlalu ramai yg tak puas hati dengan tiga watak ini yg mana abam rasa sedikit upset. Abam bukan upset dengan watak atau cerita abam.

“Tapi abam upset bila mostly penonton Nur masih lagi gagal untuk memahami kenapa abam design watak mereka sedemikian.

“Dalam pada masa sama mereka berteriak mahu cerita yg berpijak di bumi nyata dan realistik tapi dalam pada masa yg sama jugak mereka memilih untuk tidak mahu menerima realiti wujudnya watak watak sedemikian.

“Kalau boleh mereka nak menonton cerita Nur ni seumpama menonton sebuah gusti WWF yg mana setiap pukulan mesti dibalas saat itu jugak.

“Mereka seolah olah benci dengan Nur yg bodoh dan bengap itu walaupun watak Nur sebenarnya adalah cerminan segelintir wanita yg sorry to say memang ada yg senaif dan sebodoh Nur dan Ecah.”

Tulisnya lagi, Nur adalah mengisahkan kehidupan wanita di luar sana yang naif dan terlalu percayakan manusia.

Malah, tegasnya, tiada babak berlawan gusti dan Nur bukanlah superhero yang mampu bangkit sekelip mata melawan kekejaman.

“Cerita Nur 2 memang abam tujukan khas untuk perempuan2 dan lelaki2 naif dan lurus bendul diluar sana. Angkara Percaya Tergadai Bahagia. Sekiranya korang mengharapkan Nur bangkit balik dalam masa sekelip mata umpama watak watak hero dalam comic Marvel. Korang tersilap channel sebenarnya.

“Cerita Nur2 sangat simple mesejnya walaupun konflik dan plotnya kelihatan gelap pekat. Nak tahu apa mesejnya? Sila tunggu sehingga akhir. Itupun kalau korang bukan sejenis tak sabar atau cepat koyak. Again. Cerita Nur2 adalah mengisahkan kenaifan segelintir dari kita yg kerana terlalu percaya maka tergadai bahagianya. Itu saja.

“Ironinya semakin ramai wanita2 DM abam bercerita pasal dilema hidup mereka dalam berdepan dengan lelaki2 seperti Hamadi. Bila abam tanya kenapa tak keluar dari bubble itu.

“Mereka menjawab sama macam kenapa Aishah masih tak mampu untuk keluar dari cengkaman Hamadi. Ada yg dah berbelas tahun anak dah berderet. Bodoh? Ya mereka mengakui memang mereka bodoh.

“Apa yg mereka harapkan semoga Allah memberikan mereka kekuatan untuk bangkit. Aminnn,” tulisnya panjang lebar menerusi Instagram.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Kalau ikutkan hati abam ni abam nak ulas satu persatu komen penonton/netizen yg memberi reaksi terhadap kebodohan/naive Nur, Ecah dan Adam dalam medsos. Kalau boleh abam nak suap satu demi satu pengajaran atau maksud yg tersirat disebalik kejadian atau peristiwa yg berlaku dalam keluarga itu. Tapi abam sedar abam tak mampu berbuat demikian. Terlalu ramai yg tak puas hati dengan tiga watak ini yg mana abam rasa sedikit upset. Abam bukan upset dengan watak atau cerita abam. Tapi abam upset bila mostly penonton Nur masih lagi gagal untuk memahami kenapa abam design watak mereka sedemikian. Dalam pada masa sama mereka berteriak mahu cerita yg berpijak di bumi nyata dan realistik tapi dalam pada masa yg sama jugak mereka memilih untuk tidak mahu menerima realiti wujudnya watak watak sedemikian. Kalau boleh mereka nak menonton cerita Nur ni seumpama menonton sebuah gusti WWF yg mana setiap pukulan mesti dibalas saat itu jugak. Mereka seolah olah benci dengan Nur yg bodoh dan bengap itu walaupun watak Nur sebenarnya adalah cerminan segelintir wanita yg sorry to say memang ada yg senaif dan sebodoh Nur dan Ecah. Cerita Nur2 memang abam tujukan khas untuk perempuan2 dan lelaki2 naif dan lurus bendul diluar sana. Angkara Percaya Tergadai Bahagia. Sekiranya korang mengharapkan Nur bangkit balik dalam masa sekelip mata umpama watak watak hero dalam comic Marvel. Korang tersilap channel sebenarnya. Cerita Nur2 sangat simple mesejnya walaupun konflik dan plotnya kelihatan gelap pekat. Nak tahu apa mesejnya? Sila tunggu sehingga akhir. Itupun kalau korang bukan sejenis tak sabar atau cepat koyak. Again. Cerita Nur2 adalah mengisahkan kenaifan segelintir dari kita yg kerana terlalu percaya maka tergadai bahagianya. Itu saja. Ironinya semakin ramai wanita2 DM abam bercerita pasal dilema hidup mereka dalam berdepan dengan lelaki2 seperti Hamadi. Bila abam tanya kenapa tak keluar dari bubble itu. Mereka menjawab sama macam kenapa Aishah masih tak mampu untuk keluar dari cengkaman Hamadi. Ada yg dah berbelas tahun anak dah berderet. Bodoh? Ya mereka mengakui memang mereka bodoh. Apa yg mereka harapkan semoga Allah memberikan mereka kekuatan untuk bangkit. Aminnn…

A post shared by shahrulezad mohameddin (@budakijat) on

Apapun, Nur 2 tetap mempunyai peminatnya tersendiri dan masing-masing pun berhak memberikan pandangann. Betul tak?

Foto – Instagram Budak Ijat

Kena g0da ustaz pun masih ‘bebal’, penonton naik angin dgn watak Nur.

Peminat drama tempatan pasti teruja setiap kali menonton drama Nur 2 kerana mempunyai jalan cerita penuh emosi terutama apabila melibatkan watak Nur (Amyra Rosli) dan Ustaz Hamadi (Azhan Rani).

Dek kerana tidak berani bersuara walaupun sering dikacau Ustaz, watak wanita muda itu membuatkan perasaan penonton berasa geram dengan setiap tindakan yang dilakukannya.

Baru-baru ini menerusi sebuah episod, terdapat satu babak dimana Ustaz cuba mengambil kesempatan untuk memeluk Nur di dapur.

Tindakan Nur yang sekadar hanya menampar Ustaz dan meminta tolong suaminya tidak boleh diterima penonton yang menyifatkan wanita itu terlalu naif.

Tau la duta Baskin-Robbins! Tak payah jadi benak

Berlagak ustaz tapi nak memeluk

Rata-rata penonton lain turut meluahkan perasaan sama dimana mereka hilang sabar apabila Nur berhadapan dengan situasi digodai Ustaz kerana masih berpura-pura seperti tiada apa yang berlaku.

Hilang sabar tengok Nur ni

Susah sangat ke nak bagitahu?

Penat maki hamun depan TV

Memang bebal pun Nur ni. Bisu ke?

Selain mereka berdua, drama arahan Shahrulezad Mohamed itu turut dibintangi Syafiq Kyle, Datuk Jalaluddin Hassan, Fatimah Abu Bakar, Azar Azmi dan Raja Atiq

Sumber : Twitter via oh my media

Azhan Rani lantang bersuara

PELAKON Azhan Rani berkata dia menjadi antara pelakon yang membantah penghasilan sekuel Nur yang menjadi fenomena hingga diiktiraf menerusi beberapa anugerah.

Menurut Azhan, 43, wujud keraguan yang tinggi mengenai sambutan penonton terhadap Nur 2 lebih-lebih lagi apabila jalan cerita dan mesej yang ingin disampaikan jauh berbeza berbanding edisi sebelumnya.

“Daripada awal lagi kami (para pelakon) sudah berbincang tentang impak drama ini. Malah saya merupakan antara yang paling lantang menyatakan keraguan apabila wujud perancangan untuk Nur 2.

“Bagi saya tidak perlu ada Nur 2 kerana mahu keistimewaan drama yang sarat dengan mesej ini berkekalan dalam Nur yang pertama. Tetapi apabila memikirkan permintaan tinggi dan penghargaan peminat, maka terhasillah Nur 2.

“Namun saya sangat berharap agar tiada pula Nur 3 selepas ini. Biarlah ia tinggal sebagai kenangan manis yang boleh dikenang sampai bila-bila, izinkan kami keluar daripada ‘kepompong Nur’ ini,” kata Azhan kepada mStar Online.

Azhan Rani bersama pengarah serta penulis skrip Nur 2, shahrulezad mohameddin.Selain itu jelas Azhan, seluruh tenaga produksi drama tersebut turut merasai tekanan jika Nur 2 dibandingkan dengan kehebatan Nur yang sudah terbukti kehebatannya apabila berjaya meraih lebih 11 juta tontonan semasa ditayangkan.

“Drama Nur 2 berjaya dihasilkan apabila pengarahnya iaitu Shahrulezad Mohameddin meyakinkan kami wujudnya alasan yang kukuh untuk meneruskan sekuel iaitu bonding antara kru dan pelakon malah untuk mengubat rasa rindu penonton.

“Sejujurnya ketakutan utama kami ialah jika wujud perbandingan dengan Nur yang pertama. Namun pengarah berjaya menyuntik semangat positif dengan menyatakan Nur 2 dihasilkan bukanlah untuk sebarang perbandingan dan jauh sekali untuk memenangi sebarang anugerah,” katanya.

Selain Azhan Rani, Nur 2 turut dibintangi Syafiq Kyle, Amyra Rosli, Noorkhiriah dan ramai lagi.

Nur 2 sudah mula ditayangkan menerusi slot Samarinda TV3 setiap Isnin hingga Khamis pada pukul 10 malam.

Foto – Instagram Budak Ijat

Sumber : Media Hiburan / Mstar via media ohsem

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Be the first to comment

Leave a Reply