Selvax: Program v4ksinasi Selangor berharga RM350 untuk dua d0s v4ksin C0V!D.19

Ahli majlis eksekutif Selangor, Datuk Teng Chang Khim hari ini mengatakan bahawa di bawah Program V4ksinasi Selangor (Selvax), majikan perlu menanggung kos dua d0s v4ksin setiap pekerja dengan harga RM350.

Teng, yang bertanggungjawab dalam portfolio pelaburan, perdagangan, industri dan perusahaan kecil dan sederhana menegaskan bahawa kos ini tidak dapat dipindahkan kepada pekerja dan mesti ditanggung sepenuhnya oleh majikan masing-masing.

“Majikan tidak dibenarkan memindahkan biaya kepada pekerjanya. Itu telah dinyatakan dengan jelas dalam perjanjian itu, ” kata Teng dalam sidang media bersama dengan seorang lagi anggota majlis negeri Selangor, Rodziah Ismail hari ini.

Teng juga mengatakan bahawa majikan yang mengambil bahagian dalam Selvax tidak dibenarkan menjual semula slot janji temu dan v4ksinasi akan dilakukan hanya dengan janji temu dan tidak akan dibenarkan masuk.

Di bawah Selvax, pemerintah negara bertujuan untuk memberikan 2.5 juta dos vaksin kepada sekitar satu juta penduduknya pada bulan Oktober tahun ini.

Program ini dibahagikan kepada dua kategori, dengan 500,000 d0s yang ditujukan untuk rakyat biasa dan 2 juta dos yang dimaksudkan untuk pekerja industri.

Teng mengatakan setakat ini, lebih daripada 62,000 syarikat telah mendaftar untuk program industri Selvax dengan jumlah pekerja 2.9 juta.

Untuk mempercepat pemberian d0s v4ksin kepada pekerja ekonomi utama di negeri ini, Teng menjelaskan bahawa negeri ini telah menerapkan strategi vaksinasi cincin berorientasikan industri.

“Industri penting di sektor kilang dan perkhidmatan akan diutamakan … kilang dan syarikat dengan pekerja terbanyak akan diutamakan,” katanya.

Berikutan kebimbangan industri yang bersempadan dengan Selangor yang melamar Selvax, Teng menjelaskan bahawa sementara kerajaan negeri memahami bahawa beberapa syarikat mempunyai beberapa kilang atau pejabat di beberapa negeri, mereka harus terlebih dahulu mengutamakan firma, pejabat dan kilang yang berpusat di Selangor.

Teng juga memberi jaminan bahawa akan ada penyegerakan antara aplikasi SELangkah kerajaan negeri Selangor dan MySejahtera, bagi mereka yang mendaftar di bawah Selvax.

Pihak yang berminat boleh membuat permohonan untuk mengikuti program ini atau menerima maklumat yang sesuai di vax.selangkah.my atau hubungi 1-800-22-6600. – Surat Bahasa Melayu

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaMedia

Be the first to comment

Leave a Reply