Akui diri tidak bersalah. Akhirnya Ustaz Abu Syafiq buka mulut pertahankan diri sendiri tidak bersalah. Rupanya ini cerita sebenar.

Masih hangat diperkatakan mengenai isu berkenaan kerja khidmat masyarakat yang dilakukan oleh ustaz Ebit Lew telah mendapat tent4ngan beberapa pihak. Antara nama yang sering dikaitkan dalam isu ini adalah Ustaz Abu Syafiq, yang dikatakan memuat naik status di Facebook mempertikaikan cara ust Ebit Lew berkongsi mengenai sumbangan yang disalurkan.

Larang sebab buka aib

Bagaimana pun, Ustaz Abu Syafiq dalam satu temu bual telefon yang dibuat oleh bekas wartawan TV3, Ryzal Ibrahim, telah menjelaskan segala isu yang berbangkit kini. Menurut Ustaz Abu Syafiq, kenyataan awalnya berkenaan menjaga aib orang miskin sebenarnya tidak ditujukan khusus kepada Ustaz Ebit Lew.

Saya tidak kenal dia pun

Namun, disebabkan kenyataan itu berpadanan dengan aktiviti kerja amal yang dilakukan oleh Ustaz Ebit, membuatkan ramai mula menyangka bahawa status tersebut di buat untuk pendakwah tersebut. “Kenyataan saya tiada kaitan pun dengan Ebit Lew sebelum ini…saya tidak kenal dan tak pernah bercakap dengan dia…”

Akan tetapi selepas isu itu mula tular, pendakwah tersebut terus membincangkan mengenai soal cara perkongsian ustaz Ebit mengenai golongan yang menerima sumbangan dirasakan tidak menjaga aib. Justeru, apabila ditanya mengenai permohonan maaf, Ustaz Abu Syafiq menyatakan ia bukanlah keperluan untuk kerana dia tidak melakukan apa-apa kesalahan.

“Saya tidak akan buat permohonan maaf, sebab saya tak buat salah…” Diharapkan, perkara ini dapat diselesaikan dengan cara yang baik tanpa perlu ada permusvhan, kerana di bulan yang mulia ini tiada salahnya untuk saling bermaafan.

Sumber : Ryzal Ibrahim

Sibuk Nak Kejar Publisiti. Abu Syafiq Tampil Bongkarkan Surat Jawatan Yang Pernah Ditawarkan Kepadanya. Rupanya Dia Bukan Calang Calang Orang.

Ada orang mendkwa kononnya saya mahukan jawatan besar kerana itu saya menampakkan kehebatan ilmu saya. Subhanallah. Apakah tudhan ini dibulan Ramadhan terutamanya dihalalkan ia diperlakukan keatas saya?! Saya bukan jenis inginkan jawatan seperti yang dikatakan.

Untuk makluman saya pernah ditawarkan jawatan Timbalan Mufti namun seketika itu saya telah nekad pulang ke negeri asal saya untuk duduk berhampiran dengan ibu saya. Selain itu saya mahu menyampaikan dakwah di halaman negeri asal saya di Pahang.

Saya orang jati Pahang. Lahir di Bandar Diraja Pekan. Dibesarkan di Pahang sebelum merantau keluar negara menimba ilmu kemudian berada di beberapa negeri lain tanah air sebelum pulang semula ke Pahang. Ya Allah…fitnh yang melanda saya ini saya hanya harapkan agar wujud kebaikan buat Ahli Sunnah Wal Jamaah Al-Asya’irah Al-Maturidiyah kerana itu perju4ngan saya selain menolak ajaran Syh, Wahhbi dan selainnya.

Lepas Dikrltik Teruk Oleh Warganet Kali Ini Ustaz Abu Syafiq Tampil Buka Mulut Komen Pasal Juadah Berbuka Yang Kkm Sediakan.

Sebelum ini Pendakwah bebas yang dikenali sebagai Abu Syafiq memaklumkan bahawa laman Facebooknya telah dig0dam pihak tertentu. Ini setelah laman itu tinggalkan komen yang mengkafi1rkan seorang lagi pendakwah bebas, Ebit Lew, berdasarkan gambar tangkap layar laman berkenaan hari ini.

“Penting. Page Facebook saya kena godam. Ustaz Abu Syafiq Al-Asy’ary atas nama Ustaz Abu Syafiq Al-Asy’ary. “Harap maklum. Saya Ahli Sunnah wal Jamaah, tidak kafrkan orang Islam. Harap maklum,” kata Abu Syafiq dalam satu teks pesanan kepada Malaysiakini

Komen Makanan 

Ramai maklum yang Abu Syafiq,  sedang “menjalani kuar4ntin” selepas pulang dari Turki. Hari ini beliau memuat naik satu video mengulas kualiti makanan yang di sediakan oleh kerajaan Malaysia kepada mereka yang dikuarantin

Melalui rakaman tersebut, Abu Syafiq menujukkan beberapa jenis juadah untuk berbuka puasa yang mengandungi nasi, 4 jenis lauk, sayur, sup, sambal kek, epal, dan beberapa jenis kuih yang kelihatan sangat menyelerakan. Juadah tersebut disediakan oleh kerajaan untuk mereka yang baru balik dari luar negara ketika kuar4ntin

Abu Syafiq juga menyoal kenapa kerajaan Malaysia menyediakan makanan yang sedap-sedap dan berkhasiat. Maksud beliau mungkin ingin menyindlr segelintir kluster kayangan sebelum ini mempersoalkan kualiti maknan yang disedikan oleh KKM

Ustaz Abu Syafiq Nekad Untuk Teruskan Juga Projek Sedekah. Terkedu Bila Tengok Syarat Yang Dia Tetapkan Kalau Nak Sertai Kumpulan Dia.

Dalam pada Ustaz Ebit Lew umum tidak lagi dapat menyampaikan sumbangan secara terus selepas di panggil ke bukit aman, hari ini Abu Syafiq memuat naik gambar beliau bersama dengan pasukannya menersukan projek sedekah ramadhan pcah kamera.

Menurut Abu Syafiq, prinsip merka ialah tidak akan tngkap gambar ketika menyumbang kepada fak1r m1skin, tapi hanya menurunkan tanda tangan sebagai bukti penyerahan barang. Menurut Abu Syafiq lagi, kononya dengan cara tersebut, mereka dapat menunjukkan cara yang betul bila bersedekah dengan tidak menga1bkan sesiapa. Berikut tulisan Abu Syafiq di akaun IG rasmi beliau

“Okeh! Team kami akan bergerak utk Projek Sedekah Ramadhan Pecah Kamera. Prinsip kami tidak tangkap gambar ketika menyumbang pada faki1r mi1skin. Tetapi tanda tangan serah barang dan jumlah. Tunjuk Cara Betul Tidak A1ibkan Sesiapa” tulis Abu Syafiq

Menurut beliau lagi, antara syarat mereka yang mahu menyertai projek ini, tidak boleh membawa sebarang handphone atau camera. Siapa yang ingkar syarat ini dengan merakam, maka camera dan handphoe akan dipcahkan atau di berikan kepada fakir miskin. Berikut 5 kriteria projek ini menurut Abu Syafiq

PROJEK SEDEKAH RAMADHAN PECAH KAMERA.

1- Alhamdulillah team kecil saya sempat diskas online baru tadi dan. PROJEK SEDEKAH RAMADHAN PECAH KAMERA. 1- Alhamdulillah team kecil saya sempat diskas online baru tadi dan kami sepakat 200% setuju utk Ramadhan kali ini membuat projek sumbangan seperti Ramadhan yg lepas2.

2- Tapi kali ini sangat berlainan. Kami HARMKAN utk team kami bawa HandPhone dan Kamera. Siapa bawak atau tangkap gambar or video maka saya akan pechkan terus atau bagi pada keluarga fakir miskin. 3- Hanya gambar barang sahaja dibenarkan diSnap untuk simpanan data team ini SEBELUM bertolak. Resit penerimaan sumbangan akan ditanda tangani oleh penerima. No camera No HP!

4- DiHAR4Mkan juga buat team kami memuat status yang nampak seolah-olah mengaibkan atau memalukan penerima bahkan TIADA lagi status detail dimuatkan dilaman sosial. Hanya simpanan utk data bagi diserahkan bukti Projek Ramadhan ini kepada para penyumbang dan kemas kini akaun.

5- Team kami tidak akan kumpul duit orang ramai untuk digunakan dalam Projek ini. Sesiapa nak sertai boleh terus join saya tanpa was-was dan bawalah barang atau apa sumbangan yg hendak diberikan. Jom join Team saya dalam Projek Sedekah Ramadhan Pecah Kamera ini.

Pu Amin menyatakan kehairanan beliau apabila ada pihak yang seronok apabila kerja sedekah dapat dihentikan. Menurut PU Amin, jika semua kebaikan dah dihentikan, maka kita sedang menjemput bal4 dan bncana. Berikut teguran yang dimuat naik PU Amin

“Pelik betul bila ada yang seronok bila kerja kerja sedekah dapat dihentikan. Buat baik kena report , tegur mksat kena report . Bila semua kebaikan dah dihentikan , bukan kah itu tanda kita sedang menjemput bl4 dan bencna . Yang seronok dengan kegagalan kerja lerja dakwh adalah ibls dan syai1tn. Bulan Ramadhan syai1tn dah kena ikat, jangan pula kita jadi antara sya1itan syai1tan yang terlepas . Selamat berbuka puasa”

Semalam kita dapat menyaksiakn pelbagai pihak telah tampil memberi sokongan terbuka kepada Ustaz Ebit selepas dia menyatakan hasrat untuk berhenti menyumbang secara terus. Berikut  antara tulisan warganet mengenai perkara ini

“Assalamu Alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Sy nk post pasal meraka ni, bukan Sebab Islam, tapi Bangsa Mereka, Ebit lew Cina, Adam kori Cina, firdaus wong Cina, Uncle ketang Cina. Aku tak penah napak dan tak penah dengar Bangsa mereka kritik dan kecm ape mereka lakukan,(SEDEKAH) Bantu orang Susah,

Hal hasd dengki iri Hati kritk kebayakan datang dari Bangsa Aku sendiri, MELAYU, kadang2 Aku malu dangan apa yang t’jadi, kalau kaki mbk kaki his4p bahan terarang yang krit1ik Aku tak kesah sngat, tapi yang kriti1k tu Ahli2 Agama, Orang Alim, tolong orang SUSAH jadi satu isu besar pulak, pedebatan 99% dari bangsa Melayu, yang kriti1k ni kadang2 bak peniagan dia lah no1 sesama sendiri, jadi stop la.. krit1ikdengk1i iri Hati Mebabi buta pada orang”

Kredit Yus Iman

Najib bagi respon kepada Ebit Lew

Menariknya, perkongsian Ebit Lew itu bukan sekadar meraih tumpuan masyarakat bahkan beberapa pemimpin politik.Bekas perdana menteri iaitu Datuk Seri Najib Razak turut berkongsi kata-kata beliau kepada Ustaz Ebit Lew.

Najib yang berkongsi hantaran di Facebook beliau turut memuatnaik keratan artikel dari Berita Harian yang bertajuk “Ebit Henti Agih Bantuan Selepas Dipanggil Polis” ” Semoga semua urusan dipermudahkan. Mulia perjuangan dan hati Ustaz membantu mereka yang memerlukan.

” Moga suatu hari nanti Ustaz dapat meneruskan aktiviti amal ini. Allah SWT sahaja yang mampu membalasnya.” tulis Najib. Sementara itu status Najib itu turut mendapat reaksi positif dari pengikut beliau. Rata-rata turut mengucapkan terima kasih kepada Ebit Lew atas segala kerja amal yang dilakukan selama ini selain mendoakan kesejahteraan pendakwah popular itu.

” Takpe Ustaz Ebit Lew…ada hikmah disebalik ujian ini. UEL boleh salurkan bantuan NGOnya melalui NGO2 lain di seluruh Malaysia…di Kuantan dan Pekan kami Dapur Infaq Ummah sudi membantu UEL menyampaikan sumbangan bg pihak NGOnya kpd asnaf, frontliner dan gelandangan…”

Sumber:M.B

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DD

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: Sumber

Be the first to comment

Leave a Reply